اردیبهشت 1394
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  




 موضوعات 

نحوه نمایش نتایج:



 
  گزارشی از برگزاری دومین کرسی آزاد اندیشی با موضوع « تربیت در خانواده و زن تکلیف اصلی یا فرعی » ...

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع « تربیت در خانواده و زن تکلیف اصلی یا فرعی »


         کرسی آزاد اندیشی با موضوع « تربیت در خانواده و زن تکلیف اصلی یا فرعی » در روز چهارشنبه 2/2/94  در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار گردید .
         در این کرسی ارائه کننده بحث سرکار خانم  معصومه بیگم طاهری مدرس حوزه و دانشگاه (کارشناس ارشد حقوق بین الملل ) منتقد سرکار خانم زری علیجانور لداری و داور سرکار خانم دکتر زینب السادات حسینی (استاد دانشگاه و هیئت علمی دانشکده معارف مازندران ) به بحث و بررسی پرداختند.
         در ابتدای بحث سرکار خانم طاهری با تبریک و تهنیت هفته زن وروز مادر و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) وتسلیت بمناسبت شهادت حضرت امام علی النقی (ع) بیان کرد : بطورکلی دیدگاهها در مورد زنان به 3دسته کلی می توان تقسیم کرد:
        1- نگاه انفعالی، یعنی هرچه غرب بگوید منفعل باشد.
        2- نگاه انزوایی، یعنی زنان حضور اجتماعی نداشته باشند وکار خدماتی انجام دهند.
         3-نگاه فعال،یعنی حضور در جامعه پررنگ باشد که شامل اشتغال نیز می شود.تکلیف زن و مرد است که در اجتماع حضورفعال داشته باشند هر چند زن خانه دار باشد مانند (سوده)که در مقابل(معاویه) ایستاد و در مقابل کفر از نظام حق دفاع کرد.
        امابحث اشتغال صرفاً کسی که در خارج از خانه کارکند را شاغل نمی گویند بلکه با حضور در خانه و ایفای نقش مادری می توان او را نیز شاغل دانست.حضرت آقا می فرمایند اگر زنی شغل را رها کند تا شرایط حضور در خانه را خوب فراهم کند از او بیشتر ممنونیم.در نظرسنجی انجام شده آیا اهمیت شغل بیشتر است یا خانواده؟ اکثر زن و مرد جوابشان حفظ خانواده بود لذا ما باید شاخصه ها را تغییر دهیم .
         وظیفه زن ولایت پذیری همسر است و تبعیت از مردیعنی تبعیت از فرمان خداوند. در حقیقت اولویت با مادری و همسری است اما در این بحث افراط و تفریط نباید انجام شود .حضرت آقا در اردیبهشت93 فرمودند : نه زن شرقی و نه زن غربی بلکه زن اسلامی می خواهیم.

        در ادامه منتقد جلسه خانم علیجانپور به ارائه نظرات خود پرداختند و بیان داشتند که :از آنجائیکه انسان اگر بیکار باشد مستلزم فساد است و خداوند انسان بیکار را دوست ندارد.حضرت امام(ره) فرمودند: اگر زنان در هر دو عرصه خوب کار کنند جامعه  را نجات می دهند. در ارتباط با اینکه آیا تربیت تکلیف اصلی زن است یا فرعی فرمودند : تکلیف اصلی مادری است. در این حرفی نیست چون تکلیف محسوب می شود. اما روی دیگر آن «حق» است مثلا در دین اسلام آمده تحصیل علم نیز واجب است و زن هنگام تحصیل شاید فرزند نیز داشته باشد این چالش بحث ماست یا فرهنگ سازی برای اشتغال زنان در جامعه مثل پزشکی زنان – معلمی و… شاغل بودن زن در ایام بیکاری امر مباحی است بشرطی که شرایطی را در نظر بگیریم. مقام معظم رهبری این شرایط را چنین فرمودند:  برای شغل چند شرط است
       1-بنفع جامعه باشد
        2- مصلحت خانمها باشد و خانواده آسیب نبیند
        3-خود فرد تحمل کار را داشته باشد
        4-لحاظ اولویت لذا اسلام مخالف شغل خانمها نیست ولی شغل برای یک زن می تواند
        فوائد یا مضراتی داشته باشد.فوائد مثل: کمک به اقتصاد خانواده، کمک به مشارکت ملی و اقتصاد کشور-رشد فرد- کسب مهارتهای اجتماعی-ایجاد نشاط در فرد- حتی رسیدن سریعتر فرزندان به استقلال در خانواده مضرات مثل : فشار مضاعف بر زن- آزار جنسی در محیط کار با اختلاط نا محرم – کم شدن نسل / لذا برای اینکه زنان به خواسته های به حق خود در خارج از خانه دست پیدا کنند لازم است در مجموع برنامه ریزی کلان شود و خلاء قانونی پرگرددتا علاوه بر تربیت به شغل مناسب دست پیدا کنند.
         در آخر بحث سرکار خانم دکتر حسینی بعنوان داور جلسه بحث را به اینصورت جمع بندی نمودند که : در آموزه های دینی 4چهره برای زن در نظر گرفته شده

1- مادی 2- همسری3-حضور در جامعه 4- مشاغل بحث ما در رابطه با شغل دومی است
          که به دنبال خود تربیت فرزندان را دارد.در سوره نسا خداوند می فرماید :مومنان نباید بگذارند مشرکان بر جامعه اسلامی مسلط شوند.لذا شغل زنان از سلطه اهل کفر به کشور مسلمان کمک می کند.از طرفی پیامبر در تقسیم کار خانه داری را به حضرت زهرا(س) و کار خارج از منرل را به امام علی(ع) سپردند اما حضرت زهرا(س) در زمان جنگ در مسجد حضور پیدا می کردند.یا در رابطه با حولاء عطرفروش حضرت فرمودند: خوشا به سعادت مردی که زنی در شغل بیرون کمک کار اوست.
        در واقع وظیفه اصلی زن همسرداری بعد مادری بعد شاغل بودن است .که مشکلات شغل زنان را باید دولت حل کند و قوانینی تصویب کند که مثلا نیمه کاری خانم ها یعنی دو نفر زن بر یک شغل مشغول شوند ضمن اینکه حقوق کامل را دریافت می کنند تا زمانی که فرزند به 10 سالگی برسد و استقلال پیدا کند یا مرخصی هایی برای رعایت حال خانمها در زمان خاص منظور گردد تا به هدف اصلی که اجرای دستورات اسلامی است برسیم.

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[چهارشنبه 1394-02-09] [ 09:29:00 ق.ظ ]  



  برگزاری دومین کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان « تربیت در خانواده و زن تکلیف اصلی یا فرعی » در مدرسه علمیه عصمتیه بابل ...

دومین کرسی آزاد اندیشی با محوریت « تربیت در خانواده و زن ، تکلیف اصلی یا فرعی » با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در روز چهارشنبه 2 اردیبهشت در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار می گردد . لذا از علاقمندان جهت شرکت دعوت به عمل می آید.

ارائه کننده بحث : سرکار خانم معصومه بیگم طاهری

منتقد : زری علیجانپور لداری

داور : خانم دکتر زینب السادات حسینی

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[سه شنبه 1394-02-01] [ 11:31:00 ق.ظ ]  



  ...
موضوعات: عصمتیه  لینک ثابت

 [ 11:17:00 ق.ظ ]