مهر 1394
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  




 موضوعات 

نحوه نمایش نتایج:



 
  روابط اجتماعی با توجه به خطبه 30 و31 نهج البلاغه... ...

 

                  نشست موعظه و اخلاق  با سخنرانی” خانم ثاقب کارشناس مذهبی ” در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار شد …

 

خانم ثاقب ابتدا به فراز هایی از خطبه 31 نهج البلاغه اشاره کرد : 

ظلم نکن چنانکه دوست نداری به تو ظلم کنند … آن گونه که دوست داری به تو نیکی کنند تو نیز نیکی کن … چیزی را برای مردم راضی  باش که برای خودت  به آن راضی هستی …

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از کتاب معراج السعاده مبنی بر اینکه مومنان 30 حق نسبت به هم دارند گفت : اگر کسی کوتاهی کرد نسبت به ما … ما باید گذشت داشته باشیم .

وی افزود : گذشت و تحمل دو مفهوم مختلف است … چرا که تحمل یعنی دیدن کوتاهی دیگران و غصه خوردن   اما گذشت یعنی غمض عین …. 

اولین وظیفه زن و شوهر نسبت به هم گذشت و غمض عین است …. در تحمل کردن مثل کوه آتشفشان می شوی که بالاخره فوران خواهی کرد …برای همین است که در زندگی برخی زوجین می بینیم با وجود چند ده سال زندگی عاقبت از هم جدا می شوند ….

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت :

غمض عین صفت پروردگار است او بدی های ما را در عین دیدن نادیده می گیرد و اگر ریز بین باشی خدا هم در اعمال تو ریز بینی می کند …

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت

[پنجشنبه 1394-07-23] [ 10:47:00 ب.ظ ]  



  نقش روحانیت در عاشورا ...

       


                                                                                      


ما در دوران خود محرم را بامحصول آن یکجا داریم بایستی چگونه رفتار کنیم؟ جواب این است که ما معممان همه ی علمای دین همه ی مبلغان وهمه ذاکران باید مساله ی عاشورا و مصایب حسین بن علی را بصورت یک مساله ی جدی واصلی وبه دور از شعارمورد توجه قرار دهیم. واقعا اگر بخواهیم این مساله ی را جدی بگیریم راهش چیست؟
اولین شرط این است که ماحادثه را ازپیرایه های مضر خالی کنیم. چیزهایی وجود دارد که اگرچه پیرایه است اما نه مضر و نه حتی دروغ است.همه ی کسانی که بخواهند با بیان هنری حادثه ای را ترسیم کنند فقط متن حادثه را نمی گویند وقتی شما می¬شنوید که درشرایط خاصی سخنی از زبان کسی خارج شده می¬توانید احساسات آن گوینده سخن را هم حدس بزنید. اینکه یک چیز قهری است اگردربیابانی درمقابل لشکریانی انسانی حرفی بر زبان جاری می¬کند بسته به اینکه آن حرف چه باشد دعوت التماس تهدید و…..تا قاعدتاً حالاتی در روح وذهن این گوینده وجود دارد که این شنونده عاقل،قابل حدس است وبرای گوینده هنرمند نیزقابل بیان می¬باشد گفتن اینها اشکالی ندارد. وقتی بخواهیم حالات امام(عیله السلام)واصحابش رادر روزوشب عاشورا- آن مقداری که درکتب معتبره خواندیم ویافتیم-بیان کنیم،قهرا خصوصیات و ملا بساطی دارد . فرض کنید سخنی را که امام علیه السلام با یارانش در شب عاشورا گفته است می توانید با این خصوصیات بیان کنید :در تاریکی شب و یا در تاریکی غم انگیز و حزن آور آن شب و از این قبیل . این پیرایه ها نه مضر و نه دروغ است اما بعضی از پیرایه ها دروغند و بعضی از نقل ها خلاف می باشند و حتی آنچه که در بعضی از کتاب ها نوشته شده است مناسب شان و لایق مفهوم و معنای نهضت حسینی نیست …. این ها را باید شناخت و جدا کرد ….
سخنی که شما در جلسه ،روی منبر به مردم میگویید،باحرفی که در رادیو به مردم گفته خواهدشدفرق می کند،ولو خودشما آن حرف را بزنید منبارها این نکتهرا گفته ام که در نشستن ودر چشم هم نگاه کردن ونفس وصدای همدیگر را شنیدن وحضور وگرمای وجود یکدیگر را لمس کردن میان مستمع وگوینده،اثری است که در پیام از راه دور،آن اثرنیست،مامعممان،این را قدر بدانیم.


 

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت

[سه شنبه 1394-07-21] [ 11:08:00 ق.ظ ]  



  ...

سلام

موضوعات: عصمتیه  لینک ثابت

[شنبه 1394-07-18] [ 11:23:00 ق.ظ ]  



  کارگاه تشویق قرآن به فرزند آوری برای تقویت نیروی صالح ...


                                                       


کارگاه تشویق قرآن به فرزند آوری برای تقویت نیروی صالح

در روز دوشنبه 7/6/94 مدرسه علیمه عصمتیه،کارگاه علمی تشویق طلاب به فرزند آوری برگزار نمود.

   خانم پورمهدی کارشناس دینی در مورد این بیان کرد : حضرت امام خمینی (ره) در سال 57 به ایران تشریف آوردند و فرمودند که الان جمعیت کشور ما 35 میلیون نفر است ولی مملکت ما وسعتش آنقدر است که برای150 تا 200 میلیون جمعیت کافی است. ( صحیفه امام ، ج 7 ، ص 393 ) ورهبر عزیز انقلاب فرمودند : من معتقدم که کشور با امکاناتی که داریم ، می تواند 150 میلیون نفر جمعیت داشته باشد هر اقدامی و تدبیری که می خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد ، بعد از 150 میلیون انجام بگیرد. ( 16/5/90)

خانم پورمهدی در ادامه افزود : نرخ باروری (T.F.R ) در جمهوری اسلامی از وضعیت نگران کننده ای خبر می دهد ، در سال1385 به 8/ 1فرزند بود و در سال 90 به 6/1 فرزند برای هر مادر رسیده است این وضعیت یعنی انقراض تدریجی نسل.

پورمهدی در ادامه گفت : نگاه قرآن و روایات در مورد فرزندآوری این است خداوند متعال ، زاد و ولد موجودات را لطف و رحمت و
نشانه ای از قدرت بی پایان می خواند و در سوره نوح آیه 12 می خوانیم : « و یُمدِدِکم بأموالٍ و بنینَ و یَجعَل لَکُم جنّاتٍ و یَجعَل لَکُم
أنهاراً » و با اعطاء دارایی و فرزندان شما را کمک می کند و یاری می دهد و باغهای سر سبز و فراوان بهره شما می سازد و ردوبارهای
پرآب در اختیارتان می گذارد.

بر طبق آیات قرآن کریم ، افزایش فرزند و باروری زیاد ، همراه با مال و ثروت و ملک از جمله مصادیق الطاف الهی برشمرده است.
در آخر ایشان بیان داشت : اعتقاد به روزی رسانی خدای متعال جزو مسلمات آموزه های قرآنی و دینی است ، لذا کاهش جمعیت به هر
روش و توجیهی ، بخاطر ترس فقر و مشکلات اقتصادی بر خلاف روح ایمان و فلسفه اسلام است.
و در انتها حدیثی از رسول خدا (ص) در مورد اجر و پاداش و ثواب ، مادران باردار ، شیرده و … بیان کردند.

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت

[سه شنبه 1394-07-14] [ 12:22:00 ب.ظ ]  



  بازخوانی و تشریح فراز هایی از نصایح امام علی (ع) به فرزندش امام حسن مجتبی (ع) ...

 

                                       


     باسمه تعالی


بازخوانی و تشریح فرازهایی از نصایح امام علی(ع) به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) به همراه قرائت قسمتهایی از خطبه غدیر توسط کارشناس مذهبی خانم ثاقب در مدرسه علمیه عصمتیه بابل

خانم ثاقب کارشناس در امور مذهبی به تشریح قسمتهایی از نصایح امام علی (ع) به امام حسن مجتبی(ع) پرداختند.

وی درتشریح این خطاب حضرت علی (ع) به فرزندش که فرمود: “خود را میزان قرار بده و الگوی دیگران باش” به طلاب گفت: لازمه این اصل آنست که خودمان عامل به دانسته ها و آموخته ها باشیم؛ چرا که وقتی دیگران در نظر تو الگو می باشند تو نیز زمانی که در کسوت طلبگی قرار می گیری الگو می شوی،

این کارشناس مذهبی درادامه در تبیین این بند از سخن حضرت امیر(ع) که فرمود:دوست بدار برای غیر خود آنچه را برای خود دوست می داری؛ گفت : در واقع این قسمت ترجمان انصاف است که در کتاب های اخلاق اینچنین آمده : آنچه را برای خود میپسندی برای دیگران نیز بپسند ،

وی افزود آثار و پیامدهای این منش در زندگی همانا کم شدن اختلافات و در سایه آن خلوت شدن راهرو دادگاهها خواهد بود.

وی در پایان فرازهایی از خطبه غدیر را برای طلاب قرائت کرد و به عنوان موسس و به مناسبت جشن غدیر مبلغی به طلاب عیدی دادند.



 

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت

 [ 12:03:00 ب.ظ ]  



  نشست سبک زندگی و مظلومیت همسران جانبازان دفاع مقدس ...


                           


      نشست سبک زندگی و مظلومیت همسران جانبازان دفاع مقدس

 

  به مناسبت هفته دفاع مقدس ، نشستی تحت عنوان «سبک زندگی و مظلومیت همسران جانبازان دفاع مقدس» در روز یکشنبه 5 /7/94 در سالن اجتماعات مدرسه علمیه عصمتیه با سخنرانی خانم بزرگی همسر جانباز شهید مهرداد ناظری برگزار گردید.

   در ابتدا خانم بزرگی به بیان خاطرات و مشکلات زندگی با یک جانباز پرداخت و بیان داشت : به خاطر ایثار و کمک به جانبازی که در راه دین قدم گذاشت داوطلبانه با وی ازدواج کرد و از آنجائیکه عضوی از خانواده اش جانباز بودند این راه را با عشق و انگیزه فراوان انتخاب کرد .

   در ادامه خانم بزرگی در رابطه با اخلاقیات همسر جانبازش گفت : وی با وجود درد و مشکلات جسمی فراوان همواره مصداق « بشره فی وجهه» بود و هیچگاه سایرین را درگیر مصائب خود نمی کرده است.

   ایشان در انتهای صحبتهای خود طلاب را به دوری از تجمل و ساده زیستی تشویق نموده و رمز زندگی سعادتمند و خوشبخت را در توجه قلبی به کانون خانواده دانست .


موضوعات: عصمتیه  لینک ثابت

[دوشنبه 1394-07-06] [ 12:22:00 ب.ظ ]