باسمه تعالی

برگزاری هشتمین  کرسی آزاد اندیشی با موضوع تک فرزندی و آسیب های آن در خانواده و اجتماع درمدرسه علمیه عصمتیه بابل

هشتمین کرسی آزاد اندیشی با مدل کرسی دو سویه تحت عنوان تک فرزندی و آسیب های آن در خانواده و اجتماع درمدرسه علمیه  عصمتیه بابل با حضور خانم پورمهدی ارائه کننده بحث، خانم بابانتاج منتقد و خانم رحیمیان  داور جلسه بر گزار گردید.

ارائه کننده بحث خانم پورمهدی گفت:

امروزه نگرش زنان تغییر کرده، باروری در زنان کاهش یافته و در نتیجه جمعیت پیر زیاد شده است ؛ حال آنکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مسلمانان خواست تا بر زیادی امت خود افتخار کند؛ از طرفی تولید نسل از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز می باشد. و حال آنکه جوانان امروز به بهانه هایی از قبیل مضیقه مالی، ادامه تحصیل و… از فرزندآوری مجدد سربازمی زنند.

وی گفت آسیبهای تک فرزندی عبارتند از:

1-امید به زندگی در چنین خانواده هایی کم است و استرس در والدین و فرزندان زیاد است .2- پرتوقع بودن فرزندان در خانواده و جامعه  به گونه ای که انتظار دارد در جامعه نیز مثل خانواده انتظاراتش برآورده شود. 3- عدم تعادل روحی و روانی فرزندان 4- قادر نبودن به حل مشکلات 5- تاخیر بلوغ رفتاری تا جایی که نمی تواند خشم خود را کنترل کندو به فردی کم صبر تبدیل می شود.- بلوغ جنسی زودرس دارند زیرا همیشه با بزرگترها همنشین اند و از با زیهای کودکانه محرومند. 7- عدم قدرت  در بیان احساسات.

منتقد بحث خانم بابا نتاج در تکمیل سخنان خانم پورمهدی  به نکات دیگری در مورد آسیبهای  روانی تک فرزندی اشاره کردنداز جمله:

1-تک فرزندان منزوی و درونگرامی شوند به گونه ای که به سختی با دیگران انس می گیرند و به راحتی ابراز احساسات ندارند و حال آنکه خانواده های چند فرزندی برون گرا هستند و قدرت  بیشتری در مشکلات دارند. 2 - نداشتن حتی یک دوست صمیمی و اگر هم کسی را ببینند با تمام وجود به وی دل می بندند3- در امر ازدواج و بیان مسئله مشکل دارند.4- در فراگیری مهارتها تاخیر دارند . 5-قدرت حل مسئله و مشکلات ندارندبه گونه ای که در انجام همه کارها به کمک احتیاج دارند و به تنهایی مسئولیت نمی پذیرند.

 ودر پایان خانم رحیمیان داور کرسی به بیان  امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق اشاره کرد که ایشان فرمودند:

حق فرزند تو اینست که بدانی او از توست و هرگونه که باشد چه نیک و چه بد در دنیای گذرا به تو منسوب است و تو در آنچه به او سر پرستی داری مسئول هستی ، در ادب نیکو و راهنمایی به سوی پروردگار ئ یاری او بر طاعت خداوند درباره تو و خودش ؛ پس بر این کار پاداش می گیری  اگر درست عمل کنی و کیفر میبینی اگر نادرست عمل کنی…

وی در ادامه با جمع بندی بحث گفت : تک فرزندی آسیبهای جبران ناپذیری در خانواده و جامعه و مخصوصا بر رفتار فرزند به جا می گذارد که آثار فردی آن عباتند از:1-امید به زندگی در چنین خانواده هایی کم است و استرس در والدین و فرزندان زیاد است .2- پرتوقع بودن فرزندان در خانواده و جامعه . 3- عدم تعادل روحی و روانی فرزندان 4- قادر نبودن به حل مشکلات 5- تاخیر بلوغ رفتاری 6- بلوغ جنسی زودرس. 7- عدم قدرت  در بیان احساسات. و آسیبهای اجتماعی آن عبارت است از:

1- فرزندان منزوی و درونگرا 2- نداشتن یک دوست صمیمی و اگر هم کسی را ببینند با تمام وجود به وی دل می بندند3- در امر ازدواج و بیان مسئله مشکل دارند.4- در فراگیری مهارتها مشکل دارند . 5-قدرت حل مسئله و مشکلات ندارند.

درپایان کرسی به پرسشهای مطروحه طلاب پاسخ داده شد.

 

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت