باسمه تعالی

برگزاری نهمین کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان «روابط زن و مرد نامحرم با نگاه تطبیقی اسلام و غرب » در مدرسه علمیه عصمتیه بابل

نهمین کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان « روابط زن و مرد نامحرم با نگاه تطبیقی اسلام و غرب » با حضور اساتید حوزه سرکار خانم فاطمه پورمهدی اتحتمیری « ارائه کننده بحث » ، خانم عفت بابانتاج شفیعی « منتقد » و خانم معصومه رحیمیان امیری « داور »  در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار گردید.

پورمهدی ارائه کننده بحث ابتدا تعریف رابطه و انواع آن با نامحرم را تبیین کرد ه و با استناد به آیات 5 سوره نسا و 25 سوره مائده «… ولا تتخذوا اخدان …» بیان داشت : که دین مبین اسلام هر نوعی از رابطه با نامحرم را که به مفسده و ریبه کشیده شود حرام نمود.

 ایشان خاطرنشان کرد: در ادیان دیگر مانند دین یهود نیز آمده  اگر انسان دنبال شیر درنده باشد بهتر از آن است که زنی را تعقیب وباا او شوخی و مزاح و سبک سری کند چون این اعمال انسان را به فسق و فجور می کشاند.

  وی سپس افزود در دیدگاههای مختلف رابطه با جنس مخالف و تاثیر باورهای مذهبی به سه نظر « اضطرار ، اختلاط ، اعتدال یا معروف » تقسیم می شود

ایشان در ادامه  مراحل پنجگانه سیر تحول روابط با نامحرم ؛ دوره قبل از اسلام ، صدر اسلام تا دوره قاجاریه ، اواخر دوره قاجار ، پیروزی انقلاب اسلامی ، پس از انقلاب تا امروزرا یادآور شد و  پیرامون آن توضیحاتی بیان داشت.

خانم پورمهدی در پاسخ به سوال منتقد مصادیق انواع رابطه در قرآن و روایات  و نیز آسیبهای روابط با نامحرم  را توضیح داد و گفت : روابطی که از حدود شرع عدول کند باعث شکسته شدن حریم شرعی، آسیب های معنوی ،عشق های دروغین و شکست در عشق و سرنوشتهای وحشتناک می گردد. 

بابانتاج منتقد این دوره از کرسی گفت: امروزه جوانان ایرانی با توجه به گسترش ابزارهای اطلاع رسانی و تجربه فضای مجازی،فرهنگی مبتنی بر تساهل و تسامح ،همواره در رویارویی با مظاهر مختلف فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی در تضاد قرار گرفته اند .

وی گفت: غریزه جنسی یکی از غریزه های اصلی در انسان است که نقش مهمی در سلامت و بقای نوع انسان دارد وی قدرت غریزه ، تحریک پذیری زیاد ، پیوند غریزه با عاطفه ، امکان تبدیل شدن به بیماری و برهم زدن تعادل آن، عطش کاذب برا از ویژگیهای این غریزه دانست و گفت: که اگر این غریزه ارضا نشود باعث عقده روحی و روانی شده و فرد را به تنهایی و انزوا وا میدارد و حتی گاهی دیده می شود به معشوقه خیالی روی می آورد.

ایشان  فواید رابطه آزاد در فرهنگ غرب  را آرامش اعصاب و تسکین استرس ، بالابردن حس احترام به نفس ، شناخت بهتر جنس مخالف، جذابیت داشتن جنس مخالف، گرفتن دوست اجتماعی،ارضا حس تنوع طلبی  و ارضا غریزه جنسی که این امر موجب جلوگیری از طغیان فرزندان می گردد.

رحیمیان داورنهمین دوره کرسی با جمع بندی مطالب ارائه شده در پایان گفت: رابطه با نامحرم به 4 نوع تقسیم می شود رابطه چشمی ،کلامی ، عاطفی ، حسی که با توجه به دیدگاه ادیان الهی خصوصا اسلام این رابطه باید در حد اعتدال برقرار گردد هر چند معصومین در حد اضطرار ارتباط را توصیه می کنند.

ایشان گفت: اگر این محدوده در ارتباط مورد توجه قرار گیرد علاوه بر ارضا غریزه موجب جلوگیری از مفسده های اجتماعی و فردی می گردد .

وی درپایان با بیان مصداق در زمان کنونی زندگی امام خمینی را مثال زد که در دعوتهای خانوادگی شان هر فرزند را جداگانه به خانه دعوت می کردند تا اختلاط پیش نیاید

و همچنین زندگی شهید برونسی را در زمان سربازی مثال زد که تمیز کردن توالت در اردوگاه را به خدمت رسانی  به همسر سرهنگی ترجیح داد.

شایان ذکر است قرار بر این شد تا در تکمله مبحث کرسی اخیر نشست با این موضوع برگزار شود.

 

موضوعات: عصمتیه  لینک ثابت