خانم فاطمه موسوی طبری تحقیق پایانی با عنوان : لقاح خارج از رحم از ديدگاه فقه و حقوق،را  با راهنمایی حجه الاسلام محسن شیخی و داوری حجه الاسلام نصیرایی دفاع کرد. که در ذیل چکیده آن درج می گردد.

چكيده

لقاح خارج از رحم از منظر فقه و حقوق از جمله مباحث جديد و بي سابقه اي براي فقها و حقوقدانان مي باشد. نياز به فرزند در انسان سبب شده است كه به فكر فرزند داري از راه هاي متعدد بيافتد و شيريني زندگي اش را بدينوسيله مضاعف كند. راهكارهاي جديد و پيشرفت علم در اين زمينه توفيقاتي را براي زندگي بشر داشته و بشر را به ادامه ي مسير اميد وار كرده است. بر فقيهان جامعه ي اسلامي است كه براي مسائل مربو طه در اين زمينه پاسخي كامل ارائه نمايند تا هم پيروان خود را از شيهه و ترديد خارج و وظيفه ي آنان را روشن، و هم پويايي فقه را در كنار جامع بودن دين به منصه ي ظهور برساند.
تحقيق پيش روي با عنوان لقاح خارج از رحم از ديدگاه فقه و حقوق به دنبال پاسخ به اين سوأل است كه لقاح خارج از رحم در فقه و حقوق چه جايگاهي دارد؟
با روش كتابخانه اي در ميان مقالات و كتب فقهي و بررسي نظرات فقهاي معاصر با تحليل و تطبيق نظرات با روش هاي متداول در يافتيم كه: اولاً به دليل مستحدثه بودن مسئله در ميان فقهاي سلف بحثي در اين زمينه صورت نگرفته ثانياً در ميان فقهاي يكي دو قرن اخير فقط به برخي از موارد به صورت كلي پرداخته اند لكن آنچه امروزه شاهد آنيم گسترش روش هاي باروري در علم پزشكي است كه برخي از آن روش ها طبق نظرات فقها ي عظام بي اشكال و برخي ديگر با منع شرعي مواجه است. و با توجه به اينكه برخي از امورات داراي آثار و تبعات حقوقي مي باشند حقوقدانان به اثبات برخي از حقوق مسلمه در بحث اشاراتي نموده اند.
واژگان كليدي: لقاح، خارج از رحم، فقه و حقوق


موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت