اختلافات جریان سعودی و وهابی در عربستان ادامه دارد؛

اندکی پس از صدور دستور شاه سعودی برای مشارکت زنان در انتخابات، مخالفت جریان وهابی علیه شاه تشدید شد و در جدیدترین مورد، یک مفتی وهابی فتوای حرمت مشارکت زنان در انتخابات را صادر کرد.

 

به گزارش فارس، هنوز مدتی از صدور دستور ملک عبدالله بن عبدالعزیز برای اعطای حق زنان این کشور در روند انتخابات نگذشته است، که مخالفت‌ها با شاه سعودی در محافل وهابیت اوج گرفته است.
 
در حالی که صالح اللحیدان مفتی ارشد عربستان اخیرا به صراحت از شاه عربستان انتقاد و اعلام کرد که شاه سعودی با آنان درباره تصمیم خود مشورت نکرده بود، در جدیدترین مورد، عبدالرحمن البراک که فتوای تخریب کعبه و ساخت مجدد آن را در سابقه فتاوای خود دارد، فتوا داد که مشارکت زنان در انتخابات حرام است.
 
البراک که پیش از این برای زنانی که در عربستان رانندگی کرده‌اند و خواهند کرد، آرزوی مرگ کرده بود، مشارکت زنان در انتخابات را «تشبّه به کفار» دانست و اعلام کرد که انتخابات بدترین چیزی است که از طریق کفار به جامعه مسلمانان وارد شده است.
 
این مفتی وهابی سعودی در پایگاه الکترونیکی خود به «حرمت مشارک زن در بیعت با امام یا نصب امام یا مشاوره دادن به امام» فتوا داد.
 
پایگاه خبری میدل‌ایست آنلاین با اعلام این خبر تصرح کرد که افکار شیخ البراک عمق شکاف و عقب‌ماندگی برخی رجال دینی در عربستان را نشان می‌دهد که تلاش می‌کنند زن را به قرون گذشته باز گردانند.
 
البراک همچنین اعلام کرد که «سیستم انتخابات نظامی فاسد است. نظامی که مسلمانانی که آن را در پیش گرفتند بر اساس عقل و شرع در قبال آن اقدام نکردند… انتخابات بدترین چیزی است که بر مسلمانان از طریق کافران در خصوص زنان وارد شد».
 
البراک کسی است که برای منع اختلاط زن و مرد به هنگام طواف کعبه، فتوای تخریب کعبه و ساخت آن را بر اساسی داده بود که بشود مانع از اختلاط زن و مردم به هنگام طواف شد.
 
با این فتوای البراک، به نظر می‌رسد که اختلافات دو جریان حاکم بر عربستان یعنی جریان سعودی و وهابی دچار وخامت شده است.

اللهم الرزقنا شهادة فی سبیلک - التماس دعا

موضوعات: عصمتیه  لینک ثابت