چکیده

عقیده به ظهور مصلح جهان و امید به آینده، یکی از مسائل بسیار مهم و حساسی است که نه تنها در آیین اسلام بلکه در همۀ ادیان و بسیار ی از مکاتب مختلف جهان سابقۀ دیرین دارد.

در تحقیق پیش رو با عنوان «نقش ایمان واعتقادبه منجی در زمینه سازی ظهور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به بررسی این عقیده در ادیان الهی به خصوص در سه دین بزرگ «یهود، مسیحیت، اسلام» پرداخته شد. چرا که اعتقاد صحیح به مهدویت عاملی را برای همگرایی و نزدیک شدن ادیان و جلوگیری از نابسامانی ها و جنگ هایی است که امروزه در دنیا اتفاق می افتد.

نتایج حاصل از این تحقیق که به روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی انجام شده، حاکی از آن است که طلب مغفرت و تخلّق به کرائم اخلاق و خودسازی های فردی، اجتماعی از جمله اموری است که باعث مهیا شدن امر فرج امام زمان می شود. دینداری و شناخت حق از باطل در عصر آخرالزمان سخت است و انسان باید معرفت خود را نسبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بالا برده تا ثابت قدم و استوار بماند.

شرایط زمان به گونه ای است که مردم کمتر به مسئله ظهور و زمینه سازی ظهور امام زمان (علیه السلام) توجه کرده و بیشتر سرگرم امور مادی خود شده اند.

انان معتقدند که در اخرالزمان منجی ظهور خواهد کردکه جهان را پر از عدل وداد میکندامادرعمل دچار لغزش می شوند زیرا ایمان که همان خضوع وتسلیم قلبی است ندارنداعتقاد صرف پذیرش ذهنی وتسلیم ذهنی است هر چند دربردارنده تسلیم قلبی نباشد.ایمان تعلق قلبی ایست که ملازم عمل است ولی در اعتقاد اینگونه نیست.
 هدف از این تحقیق بالا بردن معرفت حقیقی نسبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با توجه به شرایط خاصی که در آن به سر می بریم است.

تحقیق حاضر درصددبیان پاسخ به این سوال است که"ایمان واعتقادبه منجی چه نقشی در زمینه سازی ظهور حضرت مهدی{عجل الله تعالی فرجه الشریف}دارد؟”

واژگان کلیدی:  عقیده، ایمان، منجی، زمینه سازی، ظهور، مهدی

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت