مهر 1395
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30




 موضوعات 

نحوه نمایش نتایج:



 
  برگزیدگان اولین جشنواره استانی علامه حلی از مدرسه علمیه عصمتیه بابل ...

در اولین جشنواره استانی علامه حلی، خانم آزاده ذوالفقاری

با اثر:  راهکارهای برون رفت از جاهلیت مدرن با تکیه بر رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)  در قالب تحقیق پایانی شایسته تقدیرشده و جایزه نقدی دریافت کرد .

و خانم ها زینب بابا جانزاده با اثر: رابطه پیشین علم الهی با اختیار انسان

و فاطمه ملا آقازاده با اثر: سیره سیاسی پیامبر(ص) هر دو در قالب تحقیق پایانی قابل تحسین شدند و جایزه نقدی دریافت کردند.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[سه شنبه 1395-07-06] [ 01:07:00 ب.ظ ]  



  یگانگی یا تغایر نفس و روح از دیدگاه آیات و روایات و فلاسفه(ارسطو ـ ملاصدرا) ...

چکیده:

تحقیق پیش رو با عنوان «یگانگی یا تغایر نفس و روح » از دیدگاه آیات و روایات و فلاسفه           ارسطو ـ ملاصدرا) به بررسی حقیقت نفس و روح و تفاوت های آن ها پرداخته است.

در بین فلاسفه ، مسأله تعدد نفس و روح، کمتر مطرح بوده است و این دو حقیقت را، حقیقتی واحد می دانستند. و حتی برخی از قائلین به تمایز نیز، روح را مراتبی از مراتب نفس دانسته و بر این باور بودند که نفس می تواند با حرکت خودش، به آن مرتبه دست یابد؛ در آیات و روایات نیز در مورد یکی ، (روح)، صراحتاً گفته می شود که به شما علم اندکی داده شده و نسبت به دیگری (نفس)، امر به شناختش می شود.

آنچه که از مطالب کتب و آثار ارسطو بدست آمده این است که وی، اعتقاد به حرکت در جواهر نداشته و از آنجا که نفس را جوهر می دانسته، لذا معتقد به عدم حرکت نفس نیز بوده است و اعتقاد داشت که انسان ، علاوه بر نفس و بدن، دارای بخش عقلانی است که این بخش عقلانی، فنا ناپذیر است.

همچنین او به عقل فعال نیز پرداخته و باور داشت که عقل فعال را نمی توان مرتبه ای از مراتب نفس تلقی کرد.

اما در مورد ملاصدرا باید گفت: مسأله عقل و عقل فعال در آثار او، جایگاه ویژه ای داشته ولی اختلاف نظر او با ارسطو، این بود که عقل فعال ، مرتبه ای از مراتب نفس است که نفس با حرکت جوهری خود، به این مرتبه از نفس می رسد؛ در پایان این تحقیق نیز حقیقت نفس و روح و معانی گوناگون آن ها، در آیات و روایات پرداخته شد.

از مجموع آنچه که در این مباحث آمد نتیجه گرفته شد: با اینکه در آثار ارسطو ، صراحتاً از کلمه ی روح، استفاده نشده، اما با طرح مسأله عقل فعال و کیفیت و روش به بدن جنین ، معلوم شد که مراد او از عقل فعال ، همان روح بوده است.

ملاصدرا نیز عقل فعال ارسطو را پذیرفته، که نتیجه ی آن، اعتقاد به تعدد نفس و روح بوده است.

از نظر آیات و روایات نیز، با اینکه نفس و روح، از یک حقیقت حکایت دارند، ولی نمی توان آن دو را، عینِ هم دانست، زیرا نفس به جنبه ی طبیعی، و روح ، به جنبه ی ماوراء طبیعی حقیقت انسان اشاره دارند.

کلیدواژه: نفس، روح، ملاصدرا، ارسطو، عقل فعال، تغایر.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 12:36:00 ب.ظ ]  



  نقش تربیتی مسجد بر شخصیت جوانان و روشهای جذب آنها به مسجد ...

چکیده  

مسجد، به عنوان اصلی ترين پايگاه اسلامی نقش مهمی در تربيت، آموزش و ايجاد نزديکی بين اعضای خود که مسلمانان هستند، دارد. پايگاهی، که همواره در روايات از آن به بزرگی ياد شده است. يکی ازرسالت های پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از دريافت وحي الهی و رسانيدن آن به مردم، ايجاد پايگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و ذکر حق تعالی و تشکيل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. این جایگاه عبادی مسلمانان، همواره در برهه های مختلف زمانی، نقش مهمی در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته است. با توجه به تأکیدات فراوان دین مبین اسلام بر استفاده از فرصت جوانی و نیروی جوان در جهت پیشبرد اهداف جامعه، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این مسأله می باشد که، نقش تربیتی مسجد بر شخصیت جوانان و روش های جذب آنها به مسجد، چگونه است؟ از این رو با جمع آوری اطلاعات به روش توصیفی – تحلیلی، مبتنی بر ابزار کتابخانه ای این نتیجه حاصل شد که مسجد در سه بعد اندیشه، احساس و رفتار جوان،نقش تربیتی ایفا می کند و زمینه ساز تقویت فکر و اندیشه ی جوانان، پاسخگوی شبهات و آرامش بخش تن و روان آنان است.از روش های جذب جوانان به مسجد، ایجاد فضای مطلوب و امکانات مناسب در مسجد، اجرای برنامه های مناسب فرهنگی، هنری، ورزشی، ارتباط شایسته ی امام جماعت و متوالیان امر با این گروه می باشد.لازمه ی تحقق این مهم، برنامه ریزی صحیح و آموزش وسیع در ساحت های مختلف جامعه است.

کلید واژه : مسجد، نقش تربیتی مسجد،شخصیت جوان،روش های جذب.

 

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 12:33:00 ب.ظ ]  



  کارکردهای اجتماعی دین از منظر قرآن و احادیث ...

چکیده

تحقیق پیش رو تحت عنوان کارکردهای اجتماعی دین از منظر قرآن واحادیث به بررسی قلمرو و گستره کارکرد دین می پردازد. دین مجموعه ای از برنامه های عملی هماهنگ با نوعی جهان بینی است که انسان برای رسیدن به سعادت خود، آن را وضع می کند و یا از دیگران می پذیرد. بدون شک در این دنیا انسان نیاز به دین دارد و عقل و تجربه بشری اگر چه بسیار مفید و لازم است اما کافی برای تامین نیازهای بشری نیست. دین هم در حوزه نیازهای فردی و روان شناسی انسان کاربرد دارد و هم در عرصه اجتماع و مناسبات انسانی و هم در رابطه با طبیعت. علاوه بر آن با توجه به یکپارچگی نظام هستی و پیوند دنیا و آخرت انسان باید دنیای خود را ناظر به زندگی جاوید تنظیم کند و در این زمینه چیزی جز دین حق الهی نمی تواند راهنمای انسان باشد.بدیهی است طبیعت دین الهی اقتضاءداردکه جامع وکامل باشدتابتواندتوان پاسخ گویی به نیازهای بشردرهرعصروزمان راداشته باشد.بامرورونگاه اجمالی به سیرمباحث کلامی شاهدیم که دین اسلام کارکردهای فراوان ونقش های بی شماری درحیات پیروان خودایفا می کندکه برخی ازکارکردهای اجتماعی آن دراین پژوهش موردتوجه وبررسی قرارگرفته است:کارکرد دین در حوزه ی سیاست که باعث مشارکت سیاسی، رشد       و تعالی جامعه، قانون مداری ،مردم سالاری دینی و کنترل قدرت می شود.و کارکرد دین درامنیت که اهداف ویژه ای رادنبال می کندکه مهمترین آن هموارشدن راه های قرب الهی است چراکه مسیرسعادت انسان ازجامعه جدا نیست وجامعه ناامن مانع بزرگی درمسیرسعادت انسان ایجاد می کند.همچنین ازارتباط دین وآزادی بحث میشودکه دین به سبب آزادیهایی ازقبیل آزادی حیات، اقامت، شغل، مالکیت  باعث آزادی فردی و به دلیل آزادی عقیده و انتخاب مذهب وآزادی بیان وفکرباعث آزادی مدنی می شوند. و با اختیاری که مردم درحق انتخاب حاکم ونوع حکومت دارندآزادی سیاسی نیزایجادمیشود.ودرآخرازتاثیردین در پیشگیری و کاهش بزهکاری مواردی ذکرشده که دین نسبت به جرم وگناه هم جنبه پیشگیری داردوهم جنبه بازدارندگی.حاصل آنکه دین کارکردهای گسترده ای داردولی در این جستارسعی شدتا با شیوه توصیفی و تحلیلی از قرآن وسنت چند مورد از کارکردهای اجتماعی دین ذکر وبیان گردید.

واژگان کلیدی: کارکرد،اجتماعی، دین، قرآن، روایات.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 12:29:00 ب.ظ ]