اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        




 موضوعات 

نحوه نمایش نتایج:



 
  شرايط تكليف در دختران و پسران ...

چكيده:

از ميان جانداراني كه بر كره ي زمين زندگي مي كنند، انسان تنها موجودي است كه استعداد تكليف پذيري دارد و مي تواند در چارچوب قوانيني كه برايش وضع مي شود زندگي كند.

موجودات ديگر تنها از قوانين جبري و طبيعي پيروي مي كنند. به همين جهت براي حيوانات نمي توان تكليف وضع كرد و آنها را مكلف ساخت؛ اما نسبت به انسان از يك سو اين توانايي داده شده كه بتواند تكليف را دريافت كند، و مطابق آن رفتار نمايد و از سوي ديگر، تكاليف الهي داراي چنان قداستي است كه امتثال آن براي انسان گوارا مي شود و به همين جهت اولياي الهي به سبب تكاليفي كه خداوند بر آنان قرار داده سپاسگزاري مي كنند.

اين تحقيق در صدد پاسخگويي به اين پرسش كه شرايط تكليف در دختران و پسران چيست؟ و در 4 فصل مي باشد. در فصل اول چارچوب كلي تحقيق بيان شده است. فصل دوم شرايط تكليف و دلائل وجود شرايط از نظر آيات و روايات مي باشد. در فصل سوم نظر فقها در پيرامون شرايط تكليف سخن به ميان آمده است. و در فصل آخر به آثار عملي تكليف پرداخته است. و در پايان هم با نتيجه گيري و ارائه منابع و مأخذ پاسخ داده شده است.

کلید واژه: بلوغ، شرايط، تكليف، سن رشد، قدرت، علم، مكلّف.

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[چهارشنبه 1396-11-25] [ 07:35:00 ق.ظ ]  



  راه حل های مسأله شرّ از منظر آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی ( با رویکرد به افتراقات و اشتراکات) ...

چکیده
سعی و تلاشی که در این پژوهش به انجام رسیده، پاسخ به این سوال است که دیدگاه‌ آیه الله سبحانی و آیه الله جوادی آملی در باره راه حل های مساله شر چیست؟ در یک تقسیم بندی متداول، شر را از جهت مصداق به دو دسته تقسیم می‌کنند:شر اخلاقی و شر طبیعی. شر اخلاقی، شری است که مستقیماً در نتیجه عمل ناپسند انسانی به وجود می‌آید؛ مانند قتل، دزدی، غارت و تجاوز. همچنین زلزله، آتشفشان، سیل، طوفان و امراض لاعلاج نیز نمونه‌هایی از شرور طبیعی هستند. استاد جوادی آملی با توسل به مبانی وحیانی و عقلانی و با توسل به نظام احسن و راه حل عدمی بودن شر به تبیین مساله شر می پردازند. در راهکار عدمی بودن شر، خیر مساوی و مساوق وجود بوده و به همین نسبت صدور شرّ از مصدر خیر و وجود محال است. نظام احسن مبتنی بر این اصل است که خداوندِ احسن الخالقین، محال است به خلقت جهانی دست بزند که دارای عیب و نقص است؛ بلکه منشأ تزاحم‌ها، طبیعت عالم خاکی و عنصری است. آیه الله جعفر سبحانی مسئله شر را از مسائل مهم در حوزه دین پژوهی می‌داند و طرح آن را واجد تاریخی به بلندای تاریخ انسان می‌خواند. و معتقد است که ذات خدا خیر محض است و هر چه از او صادر شود، خیر است. خدا عوالم مختلفی آفریده، همچون عالم ملائکه که هیچ شری در آنها نیست. تنها شری که می‌توان اینجا فرض کرد، محدودیت وجودی آنهاست (شر متافیزیکی) ولی هیچ تضاد و تزاحمی با هم ندارند. اما لازمه عالم ماده علاوه بر محدودیت وجودی، تضاد و تزاحم است. ممکن نیست که عالم ماده بی تزاحم و تضاد آفریده شود. وجود جهانی مادی بدون تضاد و تزاحم ناممکن است؛ زیرا این جهان در واقع غیر مادی می‌شود.
کلیدواژها: شر ، عدم، نظام احسن، آیه الله جوادی ، آیه الله سبحانی

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 07:32:00 ق.ظ ]  



  بررسی مفهوم شفا با توجه به آیه 82 سوره اسراء و 69 سوره نحل ...

چکیده

برترین و کامل ترین شفا دهنده دردها و مشکلات انسان پروردگار بزرگ و مهربان است و پرودگار نیز زمینه های رسیدن به این شفا را در قرآن کریم معرفی نموده است که می فرماید:

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا ؛ و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى ‏كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى‏ افزايد.

منظور از شفا اعم از بیماری های روحی از قبیل جهل شبهه و شک …. است و بلکه مرض های جسمی را هم شامل می شود. هر انسانی در زندگی به دنبال کمال و بهبودی است و بیشتر مردم از کمال واقعی منحرف شده و دچار مادیات شده ، پروردگار بزرگ در این آیه شریفه 82  اسراء قرآن را مایه ی شفای مومنان قرار داده است.

در این تحقیق به بررسی مفهوم شفا با توجه به آیه 82 سورا اسراء و 69 سوره نحل پرداخته است در 3 فصل تنظیم شده است.هدف از این تحقیق شناساندن قرآن کریم به عنوان کامل ترین و برترین منبع اصلی شفایابی و هدایتگری برای زندگی بشر است که با راهنمایی خود کوری جهل و حیرت و شک را زائل  می کند و انسان را به سرمنزل حقیقی می رساند.

کلید واژه: شفا، شفابخشی، قرآن، مرض و بیماری.

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 07:30:00 ق.ظ ]  



  تعدد فرزند و اثرات آن در خانواده از دیدگاه قرآن ...

چکیده  

تحقیق پیش رو به مساله  در فرزند آوری و  خانواده از نگاه قران می پردازد. در اسلام  همه چیز  از خانوده آغاز می شود. جایگاه و محوریت خانواده در سبک زندگی اسلامی – ایرانی نسبت به کشورهای دیگر، جایگاه متفاوتی دارد . جامعه شناسان کارکردهای مهم خانواده را تنظیم  رفتار جنسی ، تولید مثل، حمایت و مراقبت، ارضای نیازهای عاطفی، جامعه پذیری و کنترل و نظارت می دانند  و مهمترین  علتی که انسان  را به ازدواج  و تشکیل  خانواده  وا می دارد ، علاقه و نیاز به استمرار نسل است.

اسلام باارائه  دستورهای خاص به  والدین ،آنان را  به فرزندآوری تشویق  نموده است. از فرزندان  نیز می خواهد نهایت احترام و ادب را در مقابل آنان رعایت کنند تا مشقت  تربیت  آنان بر والدین  آسان گردد.  فرزند نعمت الهی است و اگر صالح  باشد و متناسب  با دستورات  دینی تربیت  شوند، ادامه دهنده راه والدین، به ویژه پدر خواهند بود .  امروزه  بسیاری از زوجین  بخاطر  برخی مشکلات  به داشتن  یک فرزند اکتفا می کنند  که این خود  باعث مشکلاتی برای آن فرزند  است. خانواده هایی که دارای چند فرزند می باشند در مقابل  خانواده  های تک فرزند  از توفیق بیشتری در تربیت  کودکان  برخوردار هستند. در این تحقیق ،سعی شده است  به این سوال برسیم، تعدد  فرزند از نگاه  قران و خانواده چه تاثیراتی دارد؟

واژگان  کلیدی: خانواده ، فرزندآوری، تربیت فرزند، چند فرزندی.

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 07:27:00 ق.ظ ]  



  فلسفه ختم نبوت تبلیغی و عدم برخورداری ائمه اطهار( علیهم السلام) از این منصب ...

چکیده

با نزول شریعت اسلام، با توجه به اینکه کامل‌ترین شریعت الهی بود، باب نبوت تشریعی بسته شد و اعلام شد که شریعت دیگری پس از شریعت اسلام نخواهد آمد؛ اما همچنان‌که شرایع الهی پیشین به وجود انبیای تبلیغی برای تفسیر و تبیین و تبلیغ نیاز داشتند، این نیاز همچنان در شریعت اسلام باقی بود و بر اساس سنت الهی باید پس از پیامبر اسلام نیز انبیای تبلیغی می‌آمدند تا به این امر مهم بپردازند. با این‌همه، پس از پیامبر اسلام همچنان‌که ختم نبوت تشریعی اعلام شد، نبوت تبلیغی نیز پایان گرفت و این پرسش در اذهان ایجاد شد که چرا ائمۀ اطهار از منصب نبوت تبلیغی برخوردار نشدند؟ ادله اثبات خاتمیت در  قرآن کریم بیان شده است. در آیه ۴۰ سوره احزاب قرآن کریم صریحا تعبیر خاتم النبیین را برای حضرت محمد( a ) به کار برده است . در کتب حدیثی شیعی و اهل سنّت، احادیث نبوی و نیز احادیث منقول از امامان معصوم علیهم السلام درباره خاتمیت بسیار است. در مورد سر ختم نبوت متفکران  با رویکردهای متفاوت به آن پرداخته‏اند.  اقبال لاهوری  اعتقاد دارد پیامبران متعلق به دوران حاکمیت غرایز هستند؛ وقتی بشر، آن دوران را پشت سر گذاشت و به دوره حاکمیت عقل رسید، بی‏نیاز از پیامبر و وحی می‏شود. مرحوم شریعتی رهیافتی شبیه اقبال دارد؛ تنها فرقشان این است که شریعتی با دید شیعی به آن نگاه می‏کند؛ یعنی ابتدای دوران بی‏نیازی از وحی را، ابتدای غیبت امام علیه‏السلام می‏داند و اقبال با دید سنی‏گری، ابتدای آن را بعد از رحلت پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله می‏پندارد. یکی دیگر از روشنفکران معاصر که به فلسفه خاتمیت پرداخته دکتر سروش می‏باشد؛ ایشان در آثار مختلف به این مسأله اشاره دارند. نامبرده در تبیین این بحث دارای تلقّی واحدی نیست و در بعضی مواضع دچار تناقض است؛ آیه الله سبحانی بر این عقیده است که علت ختم نبوت تبلیغی، رشد و بلوغ فکری بشر پس از پیامبر اکرم است که توانست آموزه‌های نبی خود را حفظ کند و کتاب آسمانی‌اش را از گزند تحریف مصون دارد؛ مرحوم مطهری علت ختم نبوت تبلیغی را وجود عالمان دینی در بین امت اسلامی دانسته‌اند که به حفظ و تبلیغ میراث نبوی قیام کرده‌اند. برخی دیگر علت ختم نبوت تبلیغی را ختم نزول معارف دینی و احکام الهی می دانند.

کلید واژگان: سرّ ختم نبوت، ختم نبوت تبلیغی،  ائمۀ اطهار ، اکمال دین، شریعت


 

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 07:24:00 ق.ظ ]  



  رابطه دین و اخلاق از منظر متکلمین معاصر شیعه ...

چكيده:

تحقیق پیش رو به مساله «رابطه دین و اخلاق از منظر متکلمین معاصر شیعه»  می پردازد. تفکر بشری در رویارویی با دین، گاه مواجه با مواضع نفی‌گرایانه بوده و حتی از دین به عنوان عامل تخدیرکننده جوامع، یاد شده است ولی اخلاق از این نوع رویکرد بری بوده و همواره از آن به ‌عنوان اصل مقبول و مورد توجه جوامع که عهده‌دار سعادت بشری است یاد شده است. آنچه از آموزه‌های دین اسلام برمی‌آید، این است که اخلاق به ‌عنوان یکی از بخش‌های جدایی‌ناپذیر آن معرفی گردیده و بر اساس تقسیم دین به سه بخش اعتقادات، احكام و اخلاق، دين يك كل و اخلاق جزئى از آن کل است. پيامبر (ص) نیز هدف از بعثت خود را تكميل مکارم اخلاق بيان فرموده است و اخلاقى شدن انسان ها، يكى از غايات مهم دعوت پيامبر (ص) محسوب مى گردد. نظام اخلاقی حاصل از تعامل دین و اخلاق، مبتنی بر هستی‌شناسی و انسان‌شناسی دینی است و بر این اساس است که جهان با اراده و تدبیر خدای حکیم و علیم اداره می‌شود و انسان هم موجودی است که هستی او با مرگ پایان نمی یابد و چگونگی رفتار و خلق و خوی او حیات ابدی وی را شکل می‌دهد. بر اساس این نوع جهان‌بینی و انسان‌شناسی، اخلاق می‌تواند زمینه سعادت جامعه بشری در زندگی دنیوی و اخروی را تأمین کند و انسان را به سرمنزل مقصود برساند. در مقابل اين ديدگاه، كسانى به تفكيك اخلاق از دين قائلند و هر گونه ابتنای اخلاق بر دين را انكار مى کنند. استدلال این گروه از متفکران آن است كه اگر به لحاظ منطقى بتوان اثبات كرد كه اخلاق، جزء جدايى ناپذير دين است در اين صورت هر گونه تزلزلى در اركان دين به نابودى اخلاق منجر خواهد شد، بنابراين تمام تلاش فكرى بايد متوجه ماندگارى اخلاق گردد، چون بدون اخلاق، امكان زندگى مسالمت آميز میسّر نخواهد بود و هر گونه ارتباط معرفت شناختى دين و اخلاق موجب از هم پاشيدگى اخلاق مى گردد.

واژگان کلیدی: اخلاق، دین، ، نیازمندی اخلاق به دین، نیازمندی دین به اخلاق، تعامل دین و اخلاق

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 07:20:00 ق.ظ ]  



  نقش ایمان واعتقاد به منجی در زمینه سازی ظهور حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) ...

چکیده

عقیده به ظهور مصلح جهان و امید به آینده، یکی از مسائل بسیار مهم و حساسی است که نه تنها در آیین اسلام بلکه در همۀ ادیان و بسیار ی از مکاتب مختلف جهان سابقۀ دیرین دارد.

در تحقیق پیش رو با عنوان «نقش ایمان واعتقادبه منجی در زمینه سازی ظهور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به بررسی این عقیده در ادیان الهی به خصوص در سه دین بزرگ «یهود، مسیحیت، اسلام» پرداخته شد. چرا که اعتقاد صحیح به مهدویت عاملی را برای همگرایی و نزدیک شدن ادیان و جلوگیری از نابسامانی ها و جنگ هایی است که امروزه در دنیا اتفاق می افتد.

نتایج حاصل از این تحقیق که به روش کتابخانه ای و شیوه توصیفی انجام شده، حاکی از آن است که طلب مغفرت و تخلّق به کرائم اخلاق و خودسازی های فردی، اجتماعی از جمله اموری است که باعث مهیا شدن امر فرج امام زمان می شود. دینداری و شناخت حق از باطل در عصر آخرالزمان سخت است و انسان باید معرفت خود را نسبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بالا برده تا ثابت قدم و استوار بماند.

شرایط زمان به گونه ای است که مردم کمتر به مسئله ظهور و زمینه سازی ظهور امام زمان (علیه السلام) توجه کرده و بیشتر سرگرم امور مادی خود شده اند.

انان معتقدند که در اخرالزمان منجی ظهور خواهد کردکه جهان را پر از عدل وداد میکندامادرعمل دچار لغزش می شوند زیرا ایمان که همان خضوع وتسلیم قلبی است ندارنداعتقاد صرف پذیرش ذهنی وتسلیم ذهنی است هر چند دربردارنده تسلیم قلبی نباشد.ایمان تعلق قلبی ایست که ملازم عمل است ولی در اعتقاد اینگونه نیست.
 هدف از این تحقیق بالا بردن معرفت حقیقی نسبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با توجه به شرایط خاصی که در آن به سر می بریم است.

تحقیق حاضر درصددبیان پاسخ به این سوال است که"ایمان واعتقادبه منجی چه نقشی در زمینه سازی ظهور حضرت مهدی{عجل الله تعالی فرجه الشریف}دارد؟”

واژگان کلیدی:  عقیده، ایمان، منجی، زمینه سازی، ظهور، مهدی

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[سه شنبه 1396-11-24] [ 12:23:00 ب.ظ ]  



  نشست پژوهشی با حضور دبیر جشنواره علامه حلی استان مازندران ...

نشست پژوهشی با حضور دبیر جشنواره علامه حلی در استان مازندران جناب حجت الاسلام محمد صادق فاضل در مدرسه علمیه عصمتیه در تاریخ 25/8/95 به مدت 1 ساعت برگزار گردید.

ایشان در باره مقالات و تحقیق های پژوهشی شرکت داده شده در جشنواره را آسیب شناسی کرده و تذکرات لازم را در این رابطه ارائه نمودند.

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[چهارشنبه 1396-03-17] [ 10:07:00 ق.ظ ]  



  نشست پژوهشی با حضور استاد حوزه سرکار خانم علیجانپور ...

نشست پژوهشی با حضور استاد حوزه سرکار خانم علیجانپور در مدرسه علمیه عصمتیه در تاریخ 3/9/95 به مدت 1 ساعت برگزار گردید.

ایشان موضوع پایان نامه خود را به عنوان : « مفهوم آزادی عقیده در اسلام با تکیه بر آیه ( لا اکراه فی الدین ) ارائه دادند و به پرسش های طلاب پاسخ دادند.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 09:59:00 ق.ظ ]  



  برگزاری نشست کتابخوان با همکاری کتابخانه شهیدان نجاریان و اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بابل در مدرسه عصمتیه بابل ...

نشست کتابخوان جهت گسترش فرهنگ کتابخوانی  با محوریت کتابشناسی توصیفی پنج کتاب پیرامون عرفانهای نوظهور با همکاری کتابخانه شهیدان نجاریان در مدرسه عصمتیه بابل برگزار شد.

در این نشست خانمها فاطمه زیرک فطرت ، فاطمه پورمهدی امیری، فاطمه صالحی امیری، شهربانو ابوالحسنی و معصومه غایی به ترتیب به توصیف کتاب های: نگرشی بر اندیشه های دالایی لاما، از محمد تقی فعالی، در آمدی بر عرفانهای حقیقی و کاذب از احمد حسین شریفی، نگرشی بر اندیشه های اوشو از محمد تقی فعالی، شیطان پرستی تاریخ و خطرات از حجت راشدی و محمد حسین جانپور و نگرشی بر اندیشه های پائولو کوئیلو از محمد تقی فعالی پرداختند .

محور مشترک همه این کتابها درباره عرفانهای نوظهور یا عرفانهای منهای خدا بود که بخشهایی از آن برای طلاب حاضر تبیین و توضیح داده شد.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[سه شنبه 1396-03-16] [ 12:31:00 ب.ظ ]  



  هشتمین کرسی آزاد اندیشی با موضوع تک فرزندی و آسیب های آن در خانواده و اجتماع درمدرسه علمیه عصمتیه بابل ...

باسمه تعالی

برگزاری هشتمین  کرسی آزاد اندیشی با موضوع تک فرزندی و آسیب های آن در خانواده و اجتماع درمدرسه علمیه عصمتیه بابل

هشتمین کرسی آزاد اندیشی با مدل کرسی دو سویه تحت عنوان تک فرزندی و آسیب های آن در خانواده و اجتماع درمدرسه علمیه  عصمتیه بابل با حضور خانم پورمهدی ارائه کننده بحث، خانم بابانتاج منتقد و خانم رحیمیان  داور جلسه بر گزار گردید.

ارائه کننده بحث خانم پورمهدی گفت:

امروزه نگرش زنان تغییر کرده، باروری در زنان کاهش یافته و در نتیجه جمعیت پیر زیاد شده است ؛ حال آنکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مسلمانان خواست تا بر زیادی امت خود افتخار کند؛ از طرفی تولید نسل از دغدغه های مقام معظم رهبری نیز می باشد. و حال آنکه جوانان امروز به بهانه هایی از قبیل مضیقه مالی، ادامه تحصیل و… از فرزندآوری مجدد سربازمی زنند.

وی گفت آسیبهای تک فرزندی عبارتند از:

1-امید به زندگی در چنین خانواده هایی کم است و استرس در والدین و فرزندان زیاد است .2- پرتوقع بودن فرزندان در خانواده و جامعه  به گونه ای که انتظار دارد در جامعه نیز مثل خانواده انتظاراتش برآورده شود. 3- عدم تعادل روحی و روانی فرزندان 4- قادر نبودن به حل مشکلات 5- تاخیر بلوغ رفتاری تا جایی که نمی تواند خشم خود را کنترل کندو به فردی کم صبر تبدیل می شود.- بلوغ جنسی زودرس دارند زیرا همیشه با بزرگترها همنشین اند و از با زیهای کودکانه محرومند. 7- عدم قدرت  در بیان احساسات.

منتقد بحث خانم بابا نتاج در تکمیل سخنان خانم پورمهدی  به نکات دیگری در مورد آسیبهای  روانی تک فرزندی اشاره کردنداز جمله:

1-تک فرزندان منزوی و درونگرامی شوند به گونه ای که به سختی با دیگران انس می گیرند و به راحتی ابراز احساسات ندارند و حال آنکه خانواده های چند فرزندی برون گرا هستند و قدرت  بیشتری در مشکلات دارند. 2 - نداشتن حتی یک دوست صمیمی و اگر هم کسی را ببینند با تمام وجود به وی دل می بندند3- در امر ازدواج و بیان مسئله مشکل دارند.4- در فراگیری مهارتها تاخیر دارند . 5-قدرت حل مسئله و مشکلات ندارندبه گونه ای که در انجام همه کارها به کمک احتیاج دارند و به تنهایی مسئولیت نمی پذیرند.

 ودر پایان خانم رحیمیان داور کرسی به بیان  امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق اشاره کرد که ایشان فرمودند:

حق فرزند تو اینست که بدانی او از توست و هرگونه که باشد چه نیک و چه بد در دنیای گذرا به تو منسوب است و تو در آنچه به او سر پرستی داری مسئول هستی ، در ادب نیکو و راهنمایی به سوی پروردگار ئ یاری او بر طاعت خداوند درباره تو و خودش ؛ پس بر این کار پاداش می گیری  اگر درست عمل کنی و کیفر میبینی اگر نادرست عمل کنی…

وی در ادامه با جمع بندی بحث گفت : تک فرزندی آسیبهای جبران ناپذیری در خانواده و جامعه و مخصوصا بر رفتار فرزند به جا می گذارد که آثار فردی آن عباتند از:1-امید به زندگی در چنین خانواده هایی کم است و استرس در والدین و فرزندان زیاد است .2- پرتوقع بودن فرزندان در خانواده و جامعه . 3- عدم تعادل روحی و روانی فرزندان 4- قادر نبودن به حل مشکلات 5- تاخیر بلوغ رفتاری 6- بلوغ جنسی زودرس. 7- عدم قدرت  در بیان احساسات. و آسیبهای اجتماعی آن عبارت است از:

1- فرزندان منزوی و درونگرا 2- نداشتن یک دوست صمیمی و اگر هم کسی را ببینند با تمام وجود به وی دل می بندند3- در امر ازدواج و بیان مسئله مشکل دارند.4- در فراگیری مهارتها مشکل دارند . 5-قدرت حل مسئله و مشکلات ندارند.

درپایان کرسی به پرسشهای مطروحه طلاب پاسخ داده شد.

 

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[دوشنبه 1396-01-21] [ 12:35:00 ب.ظ ]  



  برگزاری کارگاه مقاله نویسی و طرح نامه نویسی در مدرسه علمیه عصمتیه بابل ...

گارگاه طرح نامه نویسی و مقاله نویسی با حضور استاد حلیمی عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[چهارشنبه 1395-11-06] [ 10:07:00 ق.ظ ]  



  برگزاری کارگاه منبع شناسی در مدرسه عصمتیه بابل ...
برگزاری کارگاه منبع شناسی در مدرسه عصمتیه بابل

کارگاه منبع شناسی و جستجوی منابع اطلاعاتی با حضور دکتر افشین موسوی استادیار فناوری و اطلاعات رسانه و رئیس دانشگاه پیام نور رامسر در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار شد.

دکتر موسوی گفت: در حوزه علوم انسانی، مخصوصا علوم اسلامی کتابهای زیادی  به رشته تحریر در می آید؛ اما در نشر آن به زبانی که برای همه قابل فهم باشد متاسفانه وضعیت خوب نداریم .

وی عامل مهم عدم گسترش علوم اسلامی را ضعف در انتقال تالیفات  این حیطه  دانست و خاطرنشان کرد، آموختن روش صحیح استناد دهی مطالب و بیان  مساله به سبک علمی و قابل فهم، می تواند تا حدودی این ضعف را جبران کند.

ایشان گفت: اطلاع از منابع موجود در زمینه موضوعِ مورد نظر نویسنده، می تواند از دوباره کاری  جلوگیری کند و به نویسنده کمک کند تا در موضوعات خام و جدیدی که تا به حال مورد پژوهش قرار نگرفته مداقه نماید.

ادامه »

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 09:25:00 ق.ظ ]  



  برگزیدگان اولین جشنواره استانی علامه حلی از مدرسه علمیه عصمتیه بابل ...

در اولین جشنواره استانی علامه حلی، خانم آزاده ذوالفقاری

با اثر:  راهکارهای برون رفت از جاهلیت مدرن با تکیه بر رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله)  در قالب تحقیق پایانی شایسته تقدیرشده و جایزه نقدی دریافت کرد .

و خانم ها زینب بابا جانزاده با اثر: رابطه پیشین علم الهی با اختیار انسان

و فاطمه ملا آقازاده با اثر: سیره سیاسی پیامبر(ص) هر دو در قالب تحقیق پایانی قابل تحسین شدند و جایزه نقدی دریافت کردند.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[سه شنبه 1395-07-06] [ 01:07:00 ب.ظ ]  



  یگانگی یا تغایر نفس و روح از دیدگاه آیات و روایات و فلاسفه(ارسطو ـ ملاصدرا) ...

چکیده:

تحقیق پیش رو با عنوان «یگانگی یا تغایر نفس و روح » از دیدگاه آیات و روایات و فلاسفه           ارسطو ـ ملاصدرا) به بررسی حقیقت نفس و روح و تفاوت های آن ها پرداخته است.

در بین فلاسفه ، مسأله تعدد نفس و روح، کمتر مطرح بوده است و این دو حقیقت را، حقیقتی واحد می دانستند. و حتی برخی از قائلین به تمایز نیز، روح را مراتبی از مراتب نفس دانسته و بر این باور بودند که نفس می تواند با حرکت خودش، به آن مرتبه دست یابد؛ در آیات و روایات نیز در مورد یکی ، (روح)، صراحتاً گفته می شود که به شما علم اندکی داده شده و نسبت به دیگری (نفس)، امر به شناختش می شود.

آنچه که از مطالب کتب و آثار ارسطو بدست آمده این است که وی، اعتقاد به حرکت در جواهر نداشته و از آنجا که نفس را جوهر می دانسته، لذا معتقد به عدم حرکت نفس نیز بوده است و اعتقاد داشت که انسان ، علاوه بر نفس و بدن، دارای بخش عقلانی است که این بخش عقلانی، فنا ناپذیر است.

همچنین او به عقل فعال نیز پرداخته و باور داشت که عقل فعال را نمی توان مرتبه ای از مراتب نفس تلقی کرد.

اما در مورد ملاصدرا باید گفت: مسأله عقل و عقل فعال در آثار او، جایگاه ویژه ای داشته ولی اختلاف نظر او با ارسطو، این بود که عقل فعال ، مرتبه ای از مراتب نفس است که نفس با حرکت جوهری خود، به این مرتبه از نفس می رسد؛ در پایان این تحقیق نیز حقیقت نفس و روح و معانی گوناگون آن ها، در آیات و روایات پرداخته شد.

از مجموع آنچه که در این مباحث آمد نتیجه گرفته شد: با اینکه در آثار ارسطو ، صراحتاً از کلمه ی روح، استفاده نشده، اما با طرح مسأله عقل فعال و کیفیت و روش به بدن جنین ، معلوم شد که مراد او از عقل فعال ، همان روح بوده است.

ملاصدرا نیز عقل فعال ارسطو را پذیرفته، که نتیجه ی آن، اعتقاد به تعدد نفس و روح بوده است.

از نظر آیات و روایات نیز، با اینکه نفس و روح، از یک حقیقت حکایت دارند، ولی نمی توان آن دو را، عینِ هم دانست، زیرا نفس به جنبه ی طبیعی، و روح ، به جنبه ی ماوراء طبیعی حقیقت انسان اشاره دارند.

کلیدواژه: نفس، روح، ملاصدرا، ارسطو، عقل فعال، تغایر.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 12:36:00 ب.ظ ]  



  نقش تربیتی مسجد بر شخصیت جوانان و روشهای جذب آنها به مسجد ...

چکیده  

مسجد، به عنوان اصلی ترين پايگاه اسلامی نقش مهمی در تربيت، آموزش و ايجاد نزديکی بين اعضای خود که مسلمانان هستند، دارد. پايگاهی، که همواره در روايات از آن به بزرگی ياد شده است. يکی ازرسالت های پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله پس از دريافت وحي الهی و رسانيدن آن به مردم، ايجاد پايگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و ذکر حق تعالی و تشکيل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. این جایگاه عبادی مسلمانان، همواره در برهه های مختلف زمانی، نقش مهمی در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته است. با توجه به تأکیدات فراوان دین مبین اسلام بر استفاده از فرصت جوانی و نیروی جوان در جهت پیشبرد اهداف جامعه، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این مسأله می باشد که، نقش تربیتی مسجد بر شخصیت جوانان و روش های جذب آنها به مسجد، چگونه است؟ از این رو با جمع آوری اطلاعات به روش توصیفی – تحلیلی، مبتنی بر ابزار کتابخانه ای این نتیجه حاصل شد که مسجد در سه بعد اندیشه، احساس و رفتار جوان،نقش تربیتی ایفا می کند و زمینه ساز تقویت فکر و اندیشه ی جوانان، پاسخگوی شبهات و آرامش بخش تن و روان آنان است.از روش های جذب جوانان به مسجد، ایجاد فضای مطلوب و امکانات مناسب در مسجد، اجرای برنامه های مناسب فرهنگی، هنری، ورزشی، ارتباط شایسته ی امام جماعت و متوالیان امر با این گروه می باشد.لازمه ی تحقق این مهم، برنامه ریزی صحیح و آموزش وسیع در ساحت های مختلف جامعه است.

کلید واژه : مسجد، نقش تربیتی مسجد،شخصیت جوان،روش های جذب.

 

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 12:33:00 ب.ظ ]  



  کارکردهای اجتماعی دین از منظر قرآن و احادیث ...

چکیده

تحقیق پیش رو تحت عنوان کارکردهای اجتماعی دین از منظر قرآن واحادیث به بررسی قلمرو و گستره کارکرد دین می پردازد. دین مجموعه ای از برنامه های عملی هماهنگ با نوعی جهان بینی است که انسان برای رسیدن به سعادت خود، آن را وضع می کند و یا از دیگران می پذیرد. بدون شک در این دنیا انسان نیاز به دین دارد و عقل و تجربه بشری اگر چه بسیار مفید و لازم است اما کافی برای تامین نیازهای بشری نیست. دین هم در حوزه نیازهای فردی و روان شناسی انسان کاربرد دارد و هم در عرصه اجتماع و مناسبات انسانی و هم در رابطه با طبیعت. علاوه بر آن با توجه به یکپارچگی نظام هستی و پیوند دنیا و آخرت انسان باید دنیای خود را ناظر به زندگی جاوید تنظیم کند و در این زمینه چیزی جز دین حق الهی نمی تواند راهنمای انسان باشد.بدیهی است طبیعت دین الهی اقتضاءداردکه جامع وکامل باشدتابتواندتوان پاسخ گویی به نیازهای بشردرهرعصروزمان راداشته باشد.بامرورونگاه اجمالی به سیرمباحث کلامی شاهدیم که دین اسلام کارکردهای فراوان ونقش های بی شماری درحیات پیروان خودایفا می کندکه برخی ازکارکردهای اجتماعی آن دراین پژوهش موردتوجه وبررسی قرارگرفته است:کارکرد دین در حوزه ی سیاست که باعث مشارکت سیاسی، رشد       و تعالی جامعه، قانون مداری ،مردم سالاری دینی و کنترل قدرت می شود.و کارکرد دین درامنیت که اهداف ویژه ای رادنبال می کندکه مهمترین آن هموارشدن راه های قرب الهی است چراکه مسیرسعادت انسان ازجامعه جدا نیست وجامعه ناامن مانع بزرگی درمسیرسعادت انسان ایجاد می کند.همچنین ازارتباط دین وآزادی بحث میشودکه دین به سبب آزادیهایی ازقبیل آزادی حیات، اقامت، شغل، مالکیت  باعث آزادی فردی و به دلیل آزادی عقیده و انتخاب مذهب وآزادی بیان وفکرباعث آزادی مدنی می شوند. و با اختیاری که مردم درحق انتخاب حاکم ونوع حکومت دارندآزادی سیاسی نیزایجادمیشود.ودرآخرازتاثیردین در پیشگیری و کاهش بزهکاری مواردی ذکرشده که دین نسبت به جرم وگناه هم جنبه پیشگیری داردوهم جنبه بازدارندگی.حاصل آنکه دین کارکردهای گسترده ای داردولی در این جستارسعی شدتا با شیوه توصیفی و تحلیلی از قرآن وسنت چند مورد از کارکردهای اجتماعی دین ذکر وبیان گردید.

واژگان کلیدی: کارکرد،اجتماعی، دین، قرآن، روایات.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 12:29:00 ب.ظ ]  



  برگزاری کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان « رابطه رحمانیت خداوند با عذاب اُخروی » ...

چهارمین کرسی آزاد اندیشی با مدل کرسی علمی دو سویه استاد و طلبه ، تحت عنوان « رابطه رحمانیت خداوند با عذاب اُخروی » در مدرسه عصمتیه بابل برگزار گردید.

ارائه کننده بحث : آقای « سید تراب میرتبار درزی » استاد حوزه و دانشگاه  ، منتقدین : طلاب پایه 3و5 مدرسه علمیه عصمتیه بابل ، داور : حجت الاسلام محمدرضا نیرومند

در شروع بحث ، آقای میرتبار ( ارائه کننده بحث) براساس دیدگاههای مختلف درباره وجودبهشت وجهنم گفت : - ما در آخرت عذابی نداریم واینگونه نیست که خداوندمکانی را به عنوان بهشت و جهنم خلق کرده باشدو آنچه بعنوان آتش از آن یاد می شود در واقع همان اعمال و کردار انسانهاست و در بیرونِ انسان مکانی جهت عذاب و پاداش انسان وجود ندارد- عذاب الهی ابدی و دائمی نیست بلکه تشبیه شده به زندانهای این دنیا که مجرمین بعد از مدتی حبس آزاد می شوند- عده ای نیزقائلندکه گسترش رحمت الهی تاحدی است که خداوند کفار را هم می بخشد و البته برخی معتقدند کفار هرگز بخشیده نمیشود. در ادامه گفت:ورود به جهنم بی شک از مصادیق رحمت الهی محسوب می شود که بشر را به عوالم برترو بالاتر رهنمون سازد و نشانگر ظلم خدا به بندگانش نیست؛ از اینجا در می یابیم تناقضی میان رحمانیت و عذاب اخروی وجود ندارد.چشاندن عذاب نتیجه اعمال انسانهاست وازآنجاییکه انسان به دوهدایت باطنی وظاهری مجهز است در صورت عصیان از فرامین الهی مستحق آتش است وی درقسمت دیگری گفت:رحمت خداوندآنچنان گسترده است که حتی شامل فرعون و.. نیز میشود سختگیریهای خداونددرواقع به کردار، گفتار و اعمال خودمان باز میگردد خداوند از سویی غضب دارد و از سویی رحمت؛و البته ذات خداوند از این جور صفات (غضب) تبری دارد امادر ادامه،صفات فعلی به صفات ذاتی بر میگردد؛ اگرخداوند صفات غضب را قرار نمی داد عالم هرج و مرج می شد و می گفتیم خدا آنقدر رحمت دارد که که هر اشتباهی هم بکنیم می بخشد

در ادامه طلاب پایه 3و5 بعنوان منتقد ،  با بیان آیه ای از سوره نساء که می فرماید :«بی تردید کسانی که کفر ورزیدند به آتش درآورده خواهند شد .» نشانگر عذاب خداوند در آخرت است و در آیاتی نیز از رحمانیت خداوند بیان می کند که :« خداوند همه گناهان را می بخشد بجز کسانی که کفر ورزیدند.» در اینجا این مسئله بوجود می آید با توجه به اینکه مهربانی و رحمت پدر و مادر شمه ای از مهربانی خداوند در دنیاست در حالی که والدین از خطاهای فرزندان به راحتی چشم پوشی می کنند یا حداقل تنبیه سختی که درباره خداوند آمده در رابطه با فرزندان انجام نمی دهند. چگونه ممکن است خداوندی که رحمانیت او گسترده شده و وسیع است اینگونه عذاب کند و در عین حال او را رحمان بدانیم ؟ بنظر می رسد عذاب کردن خداوند با رحمانیت او قابل جمع نیست چرا که گاهی به دلیل یک گناه ممکن است شخصی را مخلّد در جهنم قرار دهد.

در آخر بحث نیز حجت السلام نیرومند بعنوان داور در جمع بندی مطالب بیان داشتند :

طبق آیات صریح قرآن بهشت و جهنم مخلوق خدایند و از نعمات الهی محسوب میشوند اما ورود به بهشت با توجه به رحمت خداوند وسیع تر است و از آنجائیکه واژه عذاب از « عذب » به معنای گوارا و شیرین گرفته شده است کاملا با رحمت الهی سازگار می باشد. جهنم برای کسانیست که عناد و کینه و عداوت ورزیده اند . مواردی که به سبب آن جهنم نعمت است عبارتند از: 1- بازدارندگی از گناه 2- در هنگام کشف و شهود ،حقایق مسائل که روشن شد شخص داوطلبانه حقیقت را می پذیرد که جهت تطهیر به سوی جهنم و یا بهشت برود. 3- تطهیر انسان 4- جهنم نتیجه رفتار انسان است.

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[چهارشنبه 1394-12-19] [ 10:04:00 ق.ظ ]  



  برگزاری چهارمین کرسی آزاداندیشی با موضوع" رابطه رحمانیت خداوند با عذاب اخروی" ...

 

 

چهارمین دوره کرسی آزاد اندیشی با موضوع رابطه رحمانیت خداوند با عذاب اخروی

در تاریخ 94/12/16

در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار می شود. 

ارئه کننده بحث: سید ابوتراب میرتبار

داور: محمدرضا نیرومند

منتقدین: طلاب پایه 4و5

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[یکشنبه 1394-12-16] [ 10:34:00 ق.ظ ]  



  جایگاه سجده در آیات و روایات ...

خانم حمزه زاده تحقیق پایانی خود را با عنوان  "جایگاه سجده در آیات و روایات” دفاع کرد وی در چکیده پایان نامه خود گفت:

حسّ پرستش به عنوان یکی از قوی¬ترین ابعاد فطری انسان از آغاز تاریخ تا کنون وجود داشته است و به وضوح نمایان است که آدمی، طالب رسیدن به کمال است، کمالی که حدّ و مرزی نداشته و بی نهایت است و قابل تقدیس و پرستش است، آن، کمال بی نهایت همان ذات اقدس الهی است که انسان از طریق عبادتی صحیح و عاشقانه، قادر است که به آن ذات پاک، تقرّب جوید. لذا در آن جا که در روایات اسلامی از سجده به عنوان یکی از برترین عبادات یاد شده که با توجه به اهمیت و اصرار آن، سیر آدمی را به سوی حق تعالی میسر و کامل می¬گرداند، چنان که قرآن کریم نیز بر این امر اصرار دارد، بحث درباره مسئله سجده و بیان جایگاه آن برای طالبان رسیدن به حق، ضروری است. در این تحقیق، محقق به بیان آیات مربوط به سجده و نیز برخی روایات در این زمینه پرداخته است، لیکن محقق، قصد بیان مباحث فقهی سجده را به طور گستره نبوده، بلکه مباحثی را در این مورد به طور گذرا مطرح نموده است.
در این پایان نامه در 5 بخش به مباحث مربوط به سجده پرداخته شده است.
کلید واژگان: سجده، عبادت، تسبیح، صلاه.

 

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[چهارشنبه 1394-10-02] [ 08:48:00 ق.ظ ]  



  «بررسی تاثیر تلویزیون بر روح و روان کودکان» ...


خانم شفق کاظمی تحقیق پایانی خود را با عنوان «بررسی تاثیر تلویزیون بر روح و روان کودکان» دفاع کرد ؛

در چکیده این تحقیق آمده:

تحقیق حاضر با عنوان«بررسی تاثیر تلویزیون بر روح و روان کودکان» سعی دارد با توجه به قابلیت های کودکان در تاثیر پذیری روحی و روانی از تلویزیون، تاثیرات مثبت و منفی تلویزیون را بررسی کند. در راستای رسیدن به این هدف ابتدا مبانی نظری تحقیق در مورد معانی لغوی و اصطلاحی و تاریخچه ی پیدایش تلویزیون مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دوم تحقیق تاثیرپذیری روحی و روانی کودک و قابلیت های کودک و همچنین قابلیت های تلویزیون در میزان تاثیر مورد بررسی قرار گرفته است که از اهتمام ویژه ای برخوردار است و در بخش سوم با عنوان نقش تلویزیون در زندگی کودک به کارکردهای مثبت تلویزیون از جمله رشد فردی و رشد اجتماعی کودک پرداخته و همچنین به کارکردهای منفی از جمله اثرات روانی و اجتماعی تلویزیون بر روح و روان کودکان توجه نموده است که نباید از اثرات مثبت تلویزیون هم غافل شد. در بخش چهارم نقش والدین و تلویزیون در تربیت کودک مورد گفتگو قرار گرفته شده و به مسائلی از جمله استفاده ابزاری از تلویزیون در تربیت کودک و اینکه چگونه می توان تلویزیون را به عاملی مؤثر در زندگی کودکان تبدیل کرد و همچنین نقش رسانه در تربیت بحث شده است و کارکردهای مثبت والدین در به کارگیری تلویزیون مورد توجه قرار گرفته شده است و با این سؤال که چگونه تلویزیون می تواند بر روح و روان کودکان تأثیر بگذارد؟ این تحقیق به آن پاسخ می دهد.
کلیدواژه ها: تلویزیون، روح، روان، کودکان، تأثیر

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[دوشنبه 1394-09-30] [ 11:54:00 ق.ظ ]  



  ...

برگزاری نشست « پژوهش نوین و استفاده از ابزار نوین تحقیق »

به مناسبت هفته پژوهش در مدرسه علمیه عصمتیه بابل

به مناسبت هفته پژوهش ، نشست « پژوهش نوین و استفاده از ابزار نوین تحقیق »در مدرسه علمیه عصمتیه بابل با حضور خانم
سالومه ابراهیم زاده پژوهشگر برتر و مدیر مسئول مجله داخلی فروغ هدایت برگزار شد .
خانم ابراهیم زاده در این نشست بیان داشت : که در پژوهش می توان از کتابخانه های مجازی بهره جست
وی در ادامه گفت : که مقالات معتبر را از سایت های معتبر مانند نورمگز و نورلایب می توان دریافت نمود و نیز جهت سرعت
بخشیدن به تحقیق ، از ابزارهای نوین رایانه ای و نرم افزارهای پژوهشی موجود می توان استفاده کرد.
در حاشیه این نشست معاونت پژوهش با اهدا هدیه ای به خانم ابراهیم زاده بخاطر کسب رتبه برتر در جشنواره علامه حلی تقدیر به
عمل آورد و در ضمن از ایشان و خانم شفیع پور بعنوان فعالان در نشریه داخلی فروغ هدایت قدردانی گردید.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 11:09:00 ق.ظ ]  



  ...

برگزاری نشست : ” تشکل های پژوهشی و نقش نخبگان در تولید علم”

به مناسبت هفته پژوهش در مدرسه علمیه عصمتیه بابل




نشست” تشکل های پژوهشی و نقش نخبگان در تولید علم” به مناسبت هفته پژوهش در مدرسه علمیه عصمتیه بابل با حضور خانم ام البنین دامادی از استعدادهای برتر پژوهشی و استاد حوزه بر گزار شد.
وی سخنان خود را با حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آغاز کرد و اهمیت هفته پژوهش را از زبان مقام معظم رهبری(حفظه الله) بیان نمود وگفت: شایسته است که طلاب به مطالعه غیر درسی همت گمارند و در این راه به کتب شهید مطهری توجه نمایند.
ایشان در ادامه بیان داشت: اولین گام در تولید علم ” یادگیری شیوه استنباط از مطالعات شخصی ” می باشد. به این صورت که ابتدا استنباط شخصی خود از هر مطالعه را بنویسید و در نهایت با جمع بندی آنها حرف جدیدی تولید کنید.
وی در پایان از طلاب خواست تا در گروههای پژوهشی مدرسه عضو شده و با غنیمت شمردن فرصت تحصیلی از اساتید در امر پژوهش کمک بگیرند که در غیر این صورت دچار خسران خواهند شد.
در حاشیه این نشست معاونت پژوهش از ایشان به مناسبت کسب رتبه برتر در جشنواره علامه حلّی با اهدای هدیه ای به رسم یادبود تقدیر به عمل آوردند.
در پایان نشست بروشورهفته پژوهش که توسط واحد پژوهش تهیه و تنظیم گردید میان طلاب توزیع شد .

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 09:31:00 ق.ظ ]  



  تحقیق پایانی: لقاح خارج از رحم از ديدگاه فقه و حقوق ...

 خانم فاطمه موسوی طبری تحقیق پایانی با عنوان : لقاح خارج از رحم از ديدگاه فقه و حقوق،را  با راهنمایی حجه الاسلام محسن شیخی و داوری حجه الاسلام نصیرایی دفاع کرد. که در ذیل چکیده آن درج می گردد.

چكيده

لقاح خارج از رحم از منظر فقه و حقوق از جمله مباحث جديد و بي سابقه اي براي فقها و حقوقدانان مي باشد. نياز به فرزند در انسان سبب شده است كه به فكر فرزند داري از راه هاي متعدد بيافتد و شيريني زندگي اش را بدينوسيله مضاعف كند. راهكارهاي جديد و پيشرفت علم در اين زمينه توفيقاتي را براي زندگي بشر داشته و بشر را به ادامه ي مسير اميد وار كرده است. بر فقيهان جامعه ي اسلامي است كه براي مسائل مربو طه در اين زمينه پاسخي كامل ارائه نمايند تا هم پيروان خود را از شيهه و ترديد خارج و وظيفه ي آنان را روشن، و هم پويايي فقه را در كنار جامع بودن دين به منصه ي ظهور برساند.
تحقيق پيش روي با عنوان لقاح خارج از رحم از ديدگاه فقه و حقوق به دنبال پاسخ به اين سوأل است كه لقاح خارج از رحم در فقه و حقوق چه جايگاهي دارد؟
با روش كتابخانه اي در ميان مقالات و كتب فقهي و بررسي نظرات فقهاي معاصر با تحليل و تطبيق نظرات با روش هاي متداول در يافتيم كه: اولاً به دليل مستحدثه بودن مسئله در ميان فقهاي سلف بحثي در اين زمينه صورت نگرفته ثانياً در ميان فقهاي يكي دو قرن اخير فقط به برخي از موارد به صورت كلي پرداخته اند لكن آنچه امروزه شاهد آنيم گسترش روش هاي باروري در علم پزشكي است كه برخي از آن روش ها طبق نظرات فقها ي عظام بي اشكال و برخي ديگر با منع شرعي مواجه است. و با توجه به اينكه برخي از امورات داراي آثار و تبعات حقوقي مي باشند حقوقدانان به اثبات برخي از حقوق مسلمه در بحث اشاراتي نموده اند.
واژگان كليدي: لقاح، خارج از رحم، فقه و حقوق


موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[دوشنبه 1394-09-23] [ 12:20:00 ب.ظ ]  



  تحقیق پایانی با عنوان: تبرج زن از دیدگاه آیات و روایات ...

خانم زینب میربابایی تحقیق پایانی خود را با عنوان تبرج زن از دیدگاه آیات و روایات با راهنمایی سرکار خانم کامرانی و داوری حجه الاسلام نصیرایی دفاع کرد که در ذیل چکیده این پایان نامه درج می گردد .

چکیده
 این تحقیق عهده دار بیان تبرّج از دیدگاه آیات و روایات است اهمیت این موضوع از این جهت است که در حال حاضر جامعه ی کنونی به شدت مبتلاء به تبرّج به شدت مبتلاء به تبرّج و آسیب ها آن است، لذا این پایان نامه علاوه بر تبیین مفهوم تبرّج و بیان آیات و روایات به راهکارها و مقایسه ی بین تبرّج در جاهلیت اولی و مدرن پرداخته است.این تحقیق به این پرسش پاسخ می دهد که از دیدگاه قرآن و سنت تبرج چیست؟ با مطالعات و پژوهش های انجام گرفته این تحقیق به مطالب زیر دست یافته است که زن نباید خودآرایی کند و حرکات او طوری باشد که نگاه نامحرم را به سمت خود بکشاند و هر چیزی که باعث جلب توجه شود باید از خود دور کند مانند صحبتش به نرمی نباشد، راه رفتن او بسیار با متانت و باوقار باشد، لباس شهرت نپوشد، از عطر استفاده نکند و بدون ضرورت از منزل خارج نشود. حاصل آنکه با بررسی علل و عوامل تبرّج و مقایسه ی بین دو جاهلیت این چنین فهمیده می شود که جهت رفع مشکلات جلوه گری زنان، می توان با شناخت تبرّج و عواقب آن گاهی موثردر حل این مشکل اجتماعی برداشت. هم چنین جهت ارتقاء و سطح بینش زنان احکام فقهی این مسأله بیان گردید.

کلیدواژه ها: تبرج خودآرایی، جلوه گری جاهلیت جاهلیت اولی، جاهلیت مدرن آیات و روایات.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 11:51:00 ق.ظ ]  



  برگزاری نشست علمی – پژوهشی "نقش مبانی و اصول تبلیغی در تربیت دینی" در مدرسه علمیه خواهران عصمتیه بابل ...

نشست علمی-پژوهشی تحت عنوان « نقش مبانی و اصول تبلیغی در تربیت دینی » در مدرسه علمیه خواهران عصمتیه بابل برگزار گردید.
خانم علیجانپور استاد حوزه در این نشست گفت: برای تبلیغ دینی باید به یک سری اصول و مبانی توجه داشت که این مبانی زیر ساختهای اعتقادی ، فلسفی و شناخت هرفرد نسبت به مبدا ، معاد و انسان را شکل داده و انسان براساس آن برنامه عملی خویش را تنظیم می نماید
وی افزود: یکی از مبانی مورد توجه در تبلیغ دینی، بحث هستی شناختی است که در این امر باید به مباحث مبدا و معاد ، هدف از زندگی و غایت زندگی توجه داشت و اگر این مباحث برای متربّی از جانب مربی به صورت اصولی و عمیق ثابت شود، سایر مفاهیم دینی و فروعات برای متربّی مانند بحث توحید و یا محبت خداوند، ثابت شده و شخص به این اصول از عمق وجود معتقد می گردد؛ همچنین فرد متمایل می گردد که سایر فروعات مثل حجاب را رعایت نماید. و اگر این فرد به جایگاه خویش و هدفی که خداوند از خلقت او دارد، پی ببرد؛ ناخواسته یک سری از اموری که به جایگاه معنوی او لطمه وارد می کند را ترک خواهد کرد.
استاد حوزه در ادامه خاطر نشان نمود: یکی دیگر از مبانی که در بحث تبلیغ دینی باید مد نظر قرار داد حوزه انسان شناختی است که دارای 6 شاخصه می باشد و عبارت از کرامت ذاتی انسان، اراده و اختیار و مسئولیت پذیری، عدل، عقل ، کمال طلبی و اصل وسع است؛ و اگر مبلِّغ در تربیت دینی این اصول را مدنظر قرار دهد یک تبلیغ اثر گذار و موفق خواهد داشت.

 

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 11:33:00 ق.ظ ]  



  برگزاری سومین کرسی آزاداندیشی تحت عنوان " علل و انگیزه ایران در کشورهای منطقه " در عصمتیه بابل ...

سومین کرسی آزاداندیشی با مدل کرسی دو سویه استادو طلبه تحت عنوان علل و انگیزه حضور ایران در کشورهای منطقه با محوریت انگیزه های اقتصادی، سیاسی و اعتقادی در مدرسه علمیه عصمتیه با حضور حجت الاسلام محمدرضانیرومند ارائه کننده بحث و حجت الاسلام عسگر نصیرایی داور جلسه و نیز نمایندگان طلاب پایه 3و4و5 به عنوان منتقد برگزار گردید.
حجت الاسلام نیرومند بحث را در 4 محور اعتقادی، سیاسی ، نظامی واقتصادی ارائه کرد:
وی در مسأله اعتقادی اهتمام دین مبین اسلام به فریاد رسی مسلمانان را مطرح کرد و معرفی اسلام ناب محمدی(ص) را وظیفه خطیر شیعه در مقابل رشد اسلام هراسی که توطئه دشمنان اسلام است دانست .
در مسأله سیاسی نیز به این نکته اشاره کرد که امدادرسانی به مسلمانان در هر جای دنیا یکی از بندهای قانون اساسی می باشد.
از حیث اقتصادی نیز گفت: هر چند ما به مردم منطقه کمک می کنیم ولی آنچه نباید از نظر دور داشت اینست که ما بازار مصرف منطقه را نیز به دست می گیریم که این امر برای اقتصاد ما فرصت مناسبی است.
ایشان در ادامه با توطئه دشمن در مطرح کردن هلال شیعی و طرح اسلام هراسی و ایران هراسی اهمیت نظامی این قضیه را در جلوگیری از نفوذ به مرزهای کشوردانست و گفت بنابر این حضور ما در منطقه ابتدا به نفع ایران و نیز به نفع امنیت منطقه خاور میانه خواهد بود وی به سوالات منتقدین نیز به صورت مبسوط پاسخ دادند.
حجت الاسلام نصیرایی (داور) مباحث مطروحه را در 6 بند جمع بندی کرد:1- اسلام مرز خاصی ندارد و مرجعیت عامه برای تعداد محدودی از افراد منطقه نیست.2- ما اکنون در حال گذران از دوران اختبار هستیم و برای رسیدن به بالاترین قدرت باید سختی هایی را نیز طی کنیم 3- دشمن با جعل دین به جنگ دین می آید لذا باید در صدد شناخت اسلام ناب به مردم منطقه و جهان باشیم.4- دشمن در حال دزدیدن منابع طبیعی ما مثل نفت است وظیفه حتما، ایستادگی است5- ایران با حضور در منطقه فرهنگ شیعه را در حیطه های مختلف فرهنگی ، سیاسی، اقتصادی و… ترویج می کند.6- ایران کنونی ظرفیتی بیش از جمعیت کنونی را داراست اما آنچه مهم است برنامه ریزی و استفاده بهینه از ظرفیت موجود می باشد.
وی در نهایت اذعان داشت مشکلات داخلی کشور با کار آفرینی و فرهنگسازی قابل رفع می باشد و نباید کلیت مسأله را با جزییات به قهقرا برد.
لازم به ذکر است در حاشیه کرسی، نمایشگاه فروش کتاب نیز به مناسبت هفته “کتاب و کتابخوانی” به مدت یک هفته آغاز به کار کرد. برگزاری سومین کرسی آزاداندیشی تحت عنوان
” علل و انگیزه ایران در کشورهای منطقه ” در عصمتیه بابل
سومین کرسی آزاداندیشی با مدل کرسی دو سویه استادو طلبه تحت عنوان علل و انگیزه حضور ایران در کشورهای منطقه با محوریت انگیزه های اقتصادی، سیاسی و اعتقادی در مدرسه علمیه عصمتیه با حضور حجت الاسلام محمدرضانیرومند ارائه کننده بحث و حجت الاسلام عسگر نصیرایی داور جلسه و نیز نمایندگان طلاب پایه 3و4و5 به عنوان منتقد برگزار گردید.
حجت الاسلام نیرومند بحث را در 4 محور اعتقادی، سیاسی ، نظامی واقتصادی ارائه کرد:
وی در مسأله اعتقادی اهتمام دین مبین اسلام به فریاد رسی مسلمانان را مطرح کرد و معرفی اسلام ناب محمدی(ص) را وظیفه خطیر شیعه در مقابل رشد اسلام هراسی که توطئه دشمنان اسلام است دانست .
در مسأله سیاسی نیز به این نکته اشاره کرد که امدادرسانی به مسلمانان در هر جای دنیا یکی از بندهای قانون اساسی می باشد.
از حیث اقتصادی نیز گفت: هر چند ما به مردم منطقه کمک می کنیم ولی آنچه نباید از نظر دور داشت اینست که ما بازار مصرف منطقه را نیز به دست می گیریم که این امر برای اقتصاد ما فرصت مناسبی است.
ایشان در ادامه با توطئه دشمن در مطرح کردن هلال شیعی و طرح اسلام هراسی و ایران هراسی اهمیت نظامی این قضیه را در جلوگیری از نفوذ به مرزهای کشوردانست و گفت بنابر این حضور ما در منطقه ابتدا به نفع ایران و نیز به نفع امنیت منطقه خاور میانه خواهد بود وی به سوالات منتقدین نیز به صورت مبسوط پاسخ دادند.
حجت الاسلام نصیرایی (داور) مباحث مطروحه را در 6 بند جمع بندی کرد:1- اسلام مرز خاصی ندارد و مرجعیت عامه برای تعداد محدودی از افراد منطقه نیست.2- ما اکنون در حال گذران از دوران اختبار هستیم و برای رسیدن به بالاترین قدرت باید سختی هایی را نیز طی کنیم 3- دشمن با جعل دین به جنگ دین می آید لذا باید در صدد شناخت اسلام ناب به مردم منطقه و جهان باشیم.4- دشمن در حال دزدیدن منابع طبیعی ما مثل نفت است وظیفه حتما، ایستادگی است5- ایران با حضور در منطقه فرهنگ شیعه را در حیطه های مختلف فرهنگی ، سیاسی، اقتصادی و… ترویج می کند.6- ایران کنونی ظرفیتی بیش از جمعیت کنونی را داراست اما آنچه مهم است برنامه ریزی و استفاده بهینه از ظرفیت موجود می باشد.
وی در نهایت اذعان داشت مشکلات داخلی کشور با کار آفرینی و فرهنگسازی قابل رفع می باشد و نباید کلیت مسأله را با جزییات به قهقرا برد.
لازم به ذکر است در حاشیه کرسی، نمایشگاه فروش کتاب نیز به مناسبت هفته “کتاب و کتابخوانی” به مدت یک هفته آغاز به کار کرد. برگزاری سومین کرسی آزاداندیشی تحت عنوان
” علل و انگیزه ایران در کشورهای منطقه ” در عصمتیه بابل
سومین کرسی آزاداندیشی با مدل کرسی دو سویه استادو طلبه تحت عنوان علل و انگیزه حضور ایران در کشورهای منطقه با محوریت انگیزه های اقتصادی، سیاسی و اعتقادی در مدرسه علمیه عصمتیه با حضور حجت الاسلام محمدرضانیرومند ارائه کننده بحث و حجت الاسلام عسگر نصیرایی داور جلسه و نیز نمایندگان طلاب پایه 3و4و5 به عنوان منتقد برگزار گردید.
حجت الاسلام نیرومند بحث را در 4 محور اعتقادی، سیاسی ، نظامی واقتصادی ارائه کرد:
وی در مسأله اعتقادی اهتمام دین مبین اسلام به فریاد رسی مسلمانان را مطرح کرد و معرفی اسلام ناب محمدی(ص) را وظیفه خطیر شیعه در مقابل رشد اسلام هراسی که توطئه دشمنان اسلام است دانست .
در مسأله سیاسی نیز به این نکته اشاره کرد که امدادرسانی به مسلمانان در هر جای دنیا یکی از بندهای قانون اساسی می باشد.
از حیث اقتصادی نیز گفت: هر چند ما به مردم منطقه کمک می کنیم ولی آنچه نباید از نظر دور داشت اینست که ما بازار مصرف منطقه را نیز به دست می گیریم که این امر برای اقتصاد ما فرصت مناسبی است.
ایشان در ادامه با توطئه دشمن در مطرح کردن هلال شیعی و طرح اسلام هراسی و ایران هراسی اهمیت نظامی این قضیه را در جلوگیری از نفوذ به مرزهای کشوردانست و گفت بنابر این حضور ما در منطقه ابتدا به نفع ایران و نیز به نفع امنیت منطقه خاور میانه خواهد بود وی به سوالات منتقدین نیز به صورت مبسوط پاسخ دادند.
حجت الاسلام نصیرایی (داور) مباحث مطروحه را در 6 بند جمع بندی کرد:1- اسلام مرز خاصی ندارد و مرجعیت عامه برای تعداد محدودی از افراد منطقه نیست.2- ما اکنون در حال گذران از دوران اختبار هستیم و برای رسیدن به بالاترین قدرت باید سختی هایی را نیز طی کنیم 3- دشمن با جعل دین به جنگ دین می آید لذا باید در صدد شناخت اسلام ناب به مردم منطقه و جهان باشیم.4- دشمن در حال دزدیدن منابع طبیعی ما مثل نفت است وظیفه حتما، ایستادگی است5- ایران با حضور در منطقه فرهنگ شیعه را در حیطه های مختلف فرهنگی ، سیاسی، اقتصادی و… ترویج می کند.6- ایران کنونی ظرفیتی بیش از جمعیت کنونی را داراست اما آنچه مهم است برنامه ریزی و استفاده بهینه از ظرفیت موجود می باشد.
وی در نهایت اذعان داشت مشکلات داخلی کشور با کار آفرینی و فرهنگسازی قابل رفع می باشد و نباید کلیت مسأله را با جزییات به قهقرا برد.
لازم به ذکر است در حاشیه کرسی، نمایشگاه فروش کتاب نیز به مناسبت هفته “کتاب و کتابخوانی” به مدت یک هفته آغاز به کار کرد.

موضوعات: علمی- پژوهشی  لینک ثابت

 [ 10:58:00 ق.ظ ]  



  گزارشی از برگزاری دومین کرسی آزاد اندیشی با موضوع « تربیت در خانواده و زن تکلیف اصلی یا فرعی » ...

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع « تربیت در خانواده و زن تکلیف اصلی یا فرعی »


         کرسی آزاد اندیشی با موضوع « تربیت در خانواده و زن تکلیف اصلی یا فرعی » در روز چهارشنبه 2/2/94  در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار گردید .
         در این کرسی ارائه کننده بحث سرکار خانم  معصومه بیگم طاهری مدرس حوزه و دانشگاه (کارشناس ارشد حقوق بین الملل ) منتقد سرکار خانم زری علیجانور لداری و داور سرکار خانم دکتر زینب السادات حسینی (استاد دانشگاه و هیئت علمی دانشکده معارف مازندران ) به بحث و بررسی پرداختند.
         در ابتدای بحث سرکار خانم طاهری با تبریک و تهنیت هفته زن وروز مادر و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) وتسلیت بمناسبت شهادت حضرت امام علی النقی (ع) بیان کرد : بطورکلی دیدگاهها در مورد زنان به 3دسته کلی می توان تقسیم کرد:
        1- نگاه انفعالی، یعنی هرچه غرب بگوید منفعل باشد.
        2- نگاه انزوایی، یعنی زنان حضور اجتماعی نداشته باشند وکار خدماتی انجام دهند.
         3-نگاه فعال،یعنی حضور در جامعه پررنگ باشد که شامل اشتغال نیز می شود.تکلیف زن و مرد است که در اجتماع حضورفعال داشته باشند هر چند زن خانه دار باشد مانند (سوده)که در مقابل(معاویه) ایستاد و در مقابل کفر از نظام حق دفاع کرد.
        امابحث اشتغال صرفاً کسی که در خارج از خانه کارکند را شاغل نمی گویند بلکه با حضور در خانه و ایفای نقش مادری می توان او را نیز شاغل دانست.حضرت آقا می فرمایند اگر زنی شغل را رها کند تا شرایط حضور در خانه را خوب فراهم کند از او بیشتر ممنونیم.در نظرسنجی انجام شده آیا اهمیت شغل بیشتر است یا خانواده؟ اکثر زن و مرد جوابشان حفظ خانواده بود لذا ما باید شاخصه ها را تغییر دهیم .
         وظیفه زن ولایت پذیری همسر است و تبعیت از مردیعنی تبعیت از فرمان خداوند. در حقیقت اولویت با مادری و همسری است اما در این بحث افراط و تفریط نباید انجام شود .حضرت آقا در اردیبهشت93 فرمودند : نه زن شرقی و نه زن غربی بلکه زن اسلامی می خواهیم.

        در ادامه منتقد جلسه خانم علیجانپور به ارائه نظرات خود پرداختند و بیان داشتند که :از آنجائیکه انسان اگر بیکار باشد مستلزم فساد است و خداوند انسان بیکار را دوست ندارد.حضرت امام(ره) فرمودند: اگر زنان در هر دو عرصه خوب کار کنند جامعه  را نجات می دهند. در ارتباط با اینکه آیا تربیت تکلیف اصلی زن است یا فرعی فرمودند : تکلیف اصلی مادری است. در این حرفی نیست چون تکلیف محسوب می شود. اما روی دیگر آن «حق» است مثلا در دین اسلام آمده تحصیل علم نیز واجب است و زن هنگام تحصیل شاید فرزند نیز داشته باشد این چالش بحث ماست یا فرهنگ سازی برای اشتغال زنان در جامعه مثل پزشکی زنان – معلمی و… شاغل بودن زن در ایام بیکاری امر مباحی است بشرطی که شرایطی را در نظر بگیریم. مقام معظم رهبری این شرایط را چنین فرمودند:  برای شغل چند شرط است
       1-بنفع جامعه باشد
        2- مصلحت خانمها باشد و خانواده آسیب نبیند
        3-خود فرد تحمل کار را داشته باشد
        4-لحاظ اولویت لذا اسلام مخالف شغل خانمها نیست ولی شغل برای یک زن می تواند
        فوائد یا مضراتی داشته باشد.فوائد مثل: کمک به اقتصاد خانواده، کمک به مشارکت ملی و اقتصاد کشور-رشد فرد- کسب مهارتهای اجتماعی-ایجاد نشاط در فرد- حتی رسیدن سریعتر فرزندان به استقلال در خانواده مضرات مثل : فشار مضاعف بر زن- آزار جنسی در محیط کار با اختلاط نا محرم – کم شدن نسل / لذا برای اینکه زنان به خواسته های به حق خود در خارج از خانه دست پیدا کنند لازم است در مجموع برنامه ریزی کلان شود و خلاء قانونی پرگرددتا علاوه بر تربیت به شغل مناسب دست پیدا کنند.
         در آخر بحث سرکار خانم دکتر حسینی بعنوان داور جلسه بحث را به اینصورت جمع بندی نمودند که : در آموزه های دینی 4چهره برای زن در نظر گرفته شده

1- مادی 2- همسری3-حضور در جامعه 4- مشاغل بحث ما در رابطه با شغل دومی است
          که به دنبال خود تربیت فرزندان را دارد.در سوره نسا خداوند می فرماید :مومنان نباید بگذارند مشرکان بر جامعه اسلامی مسلط شوند.لذا شغل زنان از سلطه اهل کفر به کشور مسلمان کمک می کند.از طرفی پیامبر در تقسیم کار خانه داری را به حضرت زهرا(س) و کار خارج از منرل را به امام علی(ع) سپردند اما حضرت زهرا(س) در زمان جنگ در مسجد حضور پیدا می کردند.یا در رابطه با حولاء عطرفروش حضرت فرمودند: خوشا به سعادت مردی که زنی در شغل بیرون کمک کار اوست.
        در واقع وظیفه اصلی زن همسرداری بعد مادری بعد شاغل بودن است .که مشکلات شغل زنان را باید دولت حل کند و قوانینی تصویب کند که مثلا نیمه کاری خانم ها یعنی دو نفر زن بر یک شغل مشغول شوند ضمن اینکه حقوق کامل را دریافت می کنند تا زمانی که فرزند به 10 سالگی برسد و استقلال پیدا کند یا مرخصی هایی برای رعایت حال خانمها در زمان خاص منظور گردد تا به هدف اصلی که اجرای دستورات اسلامی است برسیم.

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[چهارشنبه 1394-02-09] [ 09:29:00 ق.ظ ]  



  برگزاری دومین کرسی آزاد اندیشی تحت عنوان « تربیت در خانواده و زن تکلیف اصلی یا فرعی » در مدرسه علمیه عصمتیه بابل ...

دومین کرسی آزاد اندیشی با محوریت « تربیت در خانواده و زن ، تکلیف اصلی یا فرعی » با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در روز چهارشنبه 2 اردیبهشت در مدرسه علمیه عصمتیه بابل برگزار می گردد . لذا از علاقمندان جهت شرکت دعوت به عمل می آید.

ارائه کننده بحث : سرکار خانم معصومه بیگم طاهری

منتقد : زری علیجانپور لداری

داور : خانم دکتر زینب السادات حسینی

موضوعات: عصمتیه, علمی- پژوهشی  لینک ثابت

[سه شنبه 1394-02-01] [ 11:31:00 ق.ظ ]